چکیده:
زمینه و هدف: یکی از اصلاحات در نظام بودجهریزی کشورمان مطابق با ماده 138 قانون برنامه چهارم توسعه، حرکت به سوی «بودجهریزی عملیاتی» است که بر سنجش عملکرد دولتها تأکید میکند. استقرار بودجهریزی عملیاتی مستلزم اجرای حسابداری بهای تمامشده بهمنظور تعیین بهای تمامشده خدمات ارائه شده توسط تمام واحدهای تابعه نیروی انتظامی است و لزوم دستیابی به بهای تمامشده خدمات مستلزم استفاده از مبنای حسابداری تعهدی برابر مفاد تبصره 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در استفاده کنندگان از بودجه عمومی است. روش: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه جمعآوری دادهها ترکیبی است. در بخش کیفی با روش با تحلیل محتوا با نمونهگیری هدفمند و نظری و ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته، نظرات تخصصی خبرگان (دانشگاهی و تجربی) بودجهریزی عملیاتی گردآوری و در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، موانع شناسایی شد و با استفاده از تحلیل محتوای اسناد بالادستی، مدل طراحی و روایی مدل نیز با استفاده از فن دلفی مثلثی فازی توسط 25 نفر از نخبگان آگاه بودجهریزی عملیاتی مورد تأیید قرار گرفت. در بخش کمی، موانع بهدست آمده با استفاده از فن «اِی. اِچ. پی» رتبهبندی و درنهایت با تحلیل خوشهای، رهنمودهایی برای استقرار و اجرای بودجهریزی عملیاتی ارائه شد. یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که موانع و محدودیتهای استقرار بودجهریزی عملیاتی در نیروی انتظامی شامل: برنامهریزی و سیاستگذاری، مدیریت، تشکیلات، مقررات، تهیه و تصویب، تخصیص اعتبار، سیستم حسابداری و گزارشگری، نظارت و حسابرسی، شاخص و استاندارد، کار کارشناسی و آموزش هستند. نتایج: در پژوهش حاضر، موانع استقرار و اجرای بودجهریزی عملیاتی شناسایی و پس از رتبهبندی موانع، رهنمودها و گانت چارت مراحل استقرار آن در پلیس پیشگیری نیروی انتظامی تدوین شد.
Background and Objective: One of the reforms in our country's budgeting system, in accordance with Article 138 of the Fourth Development Plan Act, is the move to "operational budgeting" which emphasizes the performance of governments. Operational budgeting requires cost accounting to determine the cost of services provided by all NAJA subsidiaries, and the need to access the cost of services requires the use of accrual basis accounting as provided in note 26 The government's fiscal rules are those of the users of the public budget. Method: This study was applied in terms of purpose, and in terms of data collection method. In the qualitative section, using data base theory approach with purposeful and theoretical sampling, in-depth interviews and expert opinions (expert and academic) of operational budgeting were collected and data (barriers) were collected in three stages of open coding, axial and selective coding. Using content analysis of upstream documents, the design model and model validity were confirmed by fuzzy triangular Delphi technique by 25 knowledgeable operational budgeting elites. In the quantitative section, the barriers obtained by using the "A. H. Ranking, and finally, cluster analysis, provided guidelines for establishing and implementing operational budgeting. Results: The findings of the present study showed that the barriers and limitations of operational budgeting in law enforcement include: planning and policy making, management, organizations, regulations, preparation and approval, credit allocation, accounting and reporting system, supervision. And auditing, indexing and standardization are undergraduate work and education. Results: In the present study, barriers to establishment and implementation of operational budgeting were identified and after ranking barriers, guidelines and gantt chart of its establishment in the Police Prevention Police were compiled.
خلاصه ماشینی:
ِيافته ها: يافته هاي پژوهش حاضر نشان داد که موانع و محدوديت هاي استقرار بودجه ريزي عملياتي در نيروي انتظامي شامل : برنامه ريزي و سياست گذاري ، مديريت ، تشکيلات ، مقررات ، تهيه و تصويب ، تخصيص اعتبار، سيستم حسابداري و گزارشگري ، نظارت و حسابرسي ، شاخص و استاندارد، کار کارشناسي و آموزش هستند.
١. اين مقاله برگرفته از رساله دکتري با عنوان «آسيب شناسي عدم اجراي نظام بودجه ريزي عملياتي و ارائه مدل جهت استقرار آن (مورد مطالعه : پليس پيشگيري ناجا)» رشته حسابداري ، دانشکده اقتصاد و حسابداري دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکزي است .
نمازي يوسفي (١٣٩٦) در پژوهش خود باعنوان «امکان سنجي بودجه ريزي عملياتي در فعاليت هاي آموزشي سپاه » با استفاده از جامعه آماري معاونان طرح و برنامه و بودجه در سپاه به اين نتيجه رسيد که به دليل ضعف در شناسايي مراکز هزينه و محاسبه بهاي تمام شده خدمات ، اجراي بودجه ريزي عملياتي در فعاليت هاي آموزشي سپاه امکان پذير نشده است و بايد کارگروه و قرارگاه بودجه ريزي منسجم تري براي اجراي اين نظام بودجه ريزي با اصلاح سيستم حسابداري تعهدي تشکيل داد.
صفرزاده (١٣٩٠) در پژوهش خود باعنوان «فرآيند اجراي نظام بودجه ريزي عملياتي در نيروي انتظامي (مطالعه موردي پليس راهور نيروي انتظامي)» به کمک روش هزينه يابي بر مبناي فعاليت به تشريح فرآيند يادشده پرداخته و درنهايت پژوهشگر به اين نتيجه رسيده است که اجراي نظام بودجه ريزي عملياتي ابتدا بايد با تشکيل کارگروه خبرگان بودجه ريزي و سپس با شناسايي مراکز هزينه و اصلاح سيستم حسابداري انجام شود.