چکیده:
زمینه و هدف: در فرایند جهانی شدن، سازمانها باید آماده شوند تا از عهده تغییرهای سریع محیطی برآیند و هر سازمانی باید به تغییرها و تقاضاهای متنوع محیطی تن در دهد و وجود رهبری یادگیرنده، کسی که بهدنبال یادگیری بهبود رهبری است، احساس میشود. هدف پژوهش حاضر مطالعه تاثیر رهبری یادگیرنده بر میل به تغییر در نگرش کارکنان نیروی انتظامی با در نظر گرفتن نقش میانجی اعتماد سازمانی است.
روش: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش 725 نفر از کارکنان نیروی انتظامی شهرستان تبریز است که براساس رابطه کوکران، 251 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای تعیین رواییابزار جمعآوری دادهها از روایی محتوا و صوری و برای تعیین پایایی از روش ثبات درونی (آلفای کرونباخ) و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که ضرایب z (853/0) و (769/0) در فرضیه اصلی، که رهبری یادگیرنده بهطور غیرمستقیم و از طریق میانجی اعتماد سازمانی به میزان 4/8 درصد بر میل به تغییر کارکنان تاثیر دارد. و ضریب z (281/3) در تاثیر رهبری یادگیرنده بر میل به تغییر در کارکنان مثبت و همچنین ضریب z (59/16) و مقدار ضریب استاندارد شده مسیر (669/0)، نشاندهنده تاثیر رهبری یادگیرنده بر اعتماد سازمانی و درنهایت، ضریب معناداری z (460/0) و ضریب استاندارد شده (057/0)، تاثیر مثبت اعتماد سازمانی بر میل به تغییر در کارکنان را نشان میدهند.
نتایج:نهاد نیروی انتظامی، نهاد اجتماعی مهمی محسوب میشود بنابراین وجود رهبری یادگیرنده میتواند نگرش کارکنان را در راستای رسالت سازمان تغییر دهد و اعتماد سازمانی کارکنان را تقویت کند.
Background and Aim: In the process of globalization, organizations need to be prepared to cope with rapid environmental change, and every organization must adapt to diverse environmental demands and needs, and there is a sense of learner leadership that seeks to improve leadership learning. The purpose of the present study is to study the effect of learner leadership on the willingness to change the attitude of law enforcement personnel considering the mediating role of organizational trust. Methodology: The purpose of this study is applied and descriptive - survey in nature and method. The statistical population of the study consisted of 725 law enforcement personnel of Tabriz city. Based on Cochran's relation, 251 persons were selected by random sampling. Content and face validity were used to determine the validity of the data collection tool, and internal consistency (Cronbach's alpha) for reliability, and structural equation modeling was used to analyze the data. Results: The results of the data analysis showed that the learning leadership variable indirectly and through organizational trust mediator (4.8%) had an impact on the desire variable and z-coefficient (283.3) of the effect of learner leadership on the tendency to change in positive employees, using the significant coefficient z (59/16) and standardized path coefficient (0/669) indicating the impact of learner leadership on organizational trust and with the use of the coefficient of significance z (0/460) and standardized coefficient (0/57) indicates the positive effect of organizational trust on desire for change in employees. Conclusion: According to the results, the dimensions of learner leadership on the willingness to change the attitude of law enforcement personnel considering the mediating role of organizational trust were positively influenced and finally practical suggestions were made.
خلاصه ماشینی:
تاثير رهبري يادگيرنده بر ميل به تغيير در نگرش کارکنان نيروي انتظامي با نقش ميانجي اعتماد سازماني در شهرستان تبريز علي اکبر پيوسته ١، مصطفي رادسر٢، مهدي اسماعيلي ٣ و حسن عليزاده ٤ تاريخ دريافت : 1398/07/05 تاريخ پذيرش : 1398/10/19 چکيده زمينه و هدف : در فرايند جهاني شدن ، سازمان ها بايد آماده شوند تا از عهده تغييرهاي سريع محيطي برآيند و هر سازماني بايد به تغييرها و تقاضاهاي متنوع محيطي تن در دهد و وجود رهبري يادگيرنده ، کسي که به دنبال يادگيري بهبود رهبري است ، احساس مي شود.
با توجه به مسائل مطرح شده ، اين پژوهش به دنبال پاسخگويي به اين پرسش است که تاثير رهبري يادگيرنده بر ميل به تغيير در نگرش کارکنان نيروي انتظامي با در نظر گرفتن نقش ميانجي اعتماد سازماني چگونه است ؟ پيشينه : قنبري و مرادي (١٣٩٦) در پژوهش خود باعنوان «رابطه مهارت هاي مديريت کوانتومي مديران و آمادگي کارکنان براي تغيير سازماني » که جامعه آماري آن شامل کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان همدان بود، به اين نتيجه رسيدند که ميانگين مهارت هاي مديريت کوانتومي مديران و آمادگي کارکنان براي تغيير سازماني کارکنان بالاتر از سطح ميانگين است و نتايج تحليل رگرسيون بيانگر آن بود که مؤلفه هاي تفکر و اعتماد کوانتومي بيشترين اثر پيش بيني کنندگي بر آمادگي براي تغيير کارکنان را دارد.
بحث و نتيجه گيري در اين پژوهش تاثير رهبري يادگيرنده بر ميل به تغيير در نگرش کارکنان نيروي انتظامي شهرستان تبريز با نقش ميانجي اعتماد سازماني بررسي شد که باتوجه به نرمال بودن مؤلفه ها از آزمون هاي پارامتريک براي تجزيه و تحليل داده ها استفاده شد.