چکیده:
یکی از شروط وجوب حج، استطاعت و یکی از اقسام آن استطاعت مالی است. هرچند برخی احکام در این شرط توسط عرف یا حتی عقل قابل درک است؛ اما ازآنجاکه اصل تأسیس این شرط توسط شارع متعال بیان شده است، در وهلة نخست معیار کلمات شارع متعال است. یکی از مسائل مهم در استطاعت مالی، لزوم حفظ یا عدم لزوم حفظ آن در صورت نبود شروط دیگر استطاعت است. برای لزوم حفظ استطاعت مالی به ادلهای مانند اجماع، عقل، وجوب حفظ مقدمات مفوته، لزوم لغویت تشریع وجوب حج، ظهور ادلة استطاعت، اخبار و... استدلال شده است. در مقابل برای عدم وجوب حفظ استطاعت مالی نیز به ادلهای مانند جزء العلة بودن استطاعت مالی، فعلی بودن استطاعت و... استدلال شده است. در این نوشتار از روش کتابخانهای بهره بردهایم و با توجه به ادلة لزوم تقدیم حج، صرف تحصیل استطاعت مالی در حفظ آن کافی است و تحقق شروط دیگر استطاعت لزومی ندارند.
One of the conditions of obligatory for Hajj is ability and one of its types is financial affordability. Although some rulings in this condition can be understood by public or even reason, but since the establishing this condition has been stated by the Supreme Lawgiver (SHaare’e Mota’aal), therefore, in the first place, the criterion is the words of the Supreme Lawgiver. One of the important issues in financial affordability is the necessity or unnecessity of preserving the financial ability in the case of absence of other kind of abilities. Arguments have been made for the necessity of maintaining financial ability such as consensus (Ijmaa’), reason (‘Aql), the necessity of preserving the destroyer precepts (Moqaddamaate Mofawweteh), the inevitability of abortive of legislation and obligation of Hajj (Estelzaame Laghwiyyate Tashri’e Wojube Hajj), the appearance of the arguments (Zohure Adelleh) of affordability, narrations (Akhbaar), etc. On the other hand, it has been argued for the non-obligation to maintain financial ability with arguments such as financial ability being part of the cause (Joz al-‘Ellah), ability being actualized, etc. In this article, we have used the library method, and according to the argues of the obligatory of performing Hajj, the mere actualization of financial ability is sufficient to maintain it, and the fulfillment of other conditions of ability are not necessary.