چکیده:
قرآن در سه موضع از رویا دیدن رسول اسلام) ص (خبر داده است، چنانکه به رویا دیدن
برخی از رسولان پیشین نیز تصریح کرده است. بدینسان رویاها شایستگی آن را دارند که
فرامین خداوند را به فرستادگان او، منتقل کنند. یوحنا دمشقی، قدیس مسیحی، در وصف
عقیدة مسلمانان نگاشته است که به باور آنان، پیامبرشان، قرآن را در خواب دریافت کرده
است. رویاانگاری منشا برخی از آیات قرآن، در روایات اسلامی نیز دیده میشود، چنانکه
طبری، نزول پنج آیة نخست سورة علق را در خواب معرفی کرده است، و مسلم، از نزول
سورة کوثر در خواب سبک رسول خدا خبر داده است. بدینسان ادعای نزول بخشی از
قرآن در خواب، خرق اجماع راویان و عالمان اسلامی نیست. از دیگرسو، گاه ظاهر برخی
از گزارههای قرآنی با شواهد عقلی، تاریخی یا تجربی، همخوانی ندارد و اگر رویای
رسول، منشا این سنخ گزارهها فرض گردد، چالشهای تفسیری رخت برمیبندد، بیآنکه
از معنای حقیقی واژگان قرآن، عدول شود؛ زیرا در عالم خواب، ناشدنی های عالم بیداری،
شدنی جلوه میکند.
Dreaming has historically been the source of human inspiration. The Qur'an mentions the dream of the Prophet of Islam in three cases, as it states the dream of some previous prophets. According to the verses of the Qur'an, the true dream is not limited to the Prophets of God, just as Joseph's two companions in prison saw their future destiny in a dream. So, the Qur'an does not believe that what appears in dreams is the product of human imagination and has no validity, but the Qur'an speaks of the true dreams of prophets and even non-prophet.
Describing the beliefs of Muslims, John of Damascus, a Christian saint, said that they believed that their Prophet had received the Qur'an in a dream. The claim of the revelation of some verses of the Qur'an regarding dreams is also seen in Islamic narrations, as the revelation of the first five verses of Surah Al-Alaq is considered a dream by Tabari. Moreover, the book Sahih Muslim has announced the revelation of Surah AI-Kawthar in a light dream of the Messenger of God. Thus, claiming the revelation of a part of the Qur'an in a dream does not violate the consensus of narrators and Islamic scholars.