چکیده:
شایستگی حرفهای و محبوبیت اجتماعی اساتید و بهموازات آن انگیزش تحصیلی دانشجویان را میتوان بهعنوان سه مولفه اساسی در بهبود فرایندهای آموزشی قلمداد کرد. در همین راستا، پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی رابطه بین شایستگی حرفهای اساتید و انگیزش تحصیلی دانشجویان با نقش میانجی محبوبیت اجتماعی اساتید انجام پذیرفت. روش این پژوهش توصیفی - همبستگی بوده و جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهر اصفهان در سال تحصیلی 1399-1398 به تعداد 3080 نفر تشکیل دادند که با استفاده از جدول کرجسی - مورگان و روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم نمونه به تعداد 342 نفر انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته شایستگی حرفهای اساتید، پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی والرند و پرسشنامه بازنگری شده محبوبیت اجتماعی اساتید معدندار آرانی و پاریاد، استفاده گردید. روایی پرسشنامه توسط اساتید حوزه علوم تربیتی تایید گردید و برای پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی بهوسیله نرمافزار آماری SPSSو AMOS استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین شایستگی حرفهای اساتید با انگیزش تحصیلی دانشجویان بهطور مستقیم رابطه وجود دارد (01/.P < ) و متغیر محبوبیت اجتماعی، این ارتباط را بهطور معناداری میانجیگری میکند (01/.P < ). باتوجهبه نتایج بهدستآمده میتوان چنین نتیجه گرفت که شایستگی حرفهای و محبوبیت اجتماعی اساتید، نقش موثری در تقویت انگیزش تحصیلی دانشجویان دارد. ازاینرو، پیشنهاد میشود از نتایج پژوهش حاضر بهعنوان چارچوبی برای بهبود عملکرد اساتید در جهت تقویت انگیزش تحصیلی دانشجویان استفاده شود.
Professional competence and social popularity of professors and at the same time students' academic motivation can be considered as three basic components in improving educational processes. In this regard, the present study was conducted to investigate the relationship between professors' professional competence and students' academic motivation with the mediating role of teachers' social popularity. The method of this research is descriptive-correlation and its statistical population consisted of all students of Farhangian University of Isfahan in the academic year 2019-2020 in the number of 3080 people who were selected using Krejcie-Morgan table and stratified sampling method proportional to the sample size of 342 people. To collect the data, a researcher-made questionnaire of professors' professional competence, standard questionnaire of motivation, education of Walrand and a revised questionnaire of social popularity professors from Madandar Arani and Paryad were used. The validity of the questionnaire was confirmed by professors in the field of educational sciences and Cronbach's alpha method was used for the reliability of the questionnaire. In order to analyze the data, descriptive and inferential statistics were used by SPSS and AMOS statistical software. The results of data analysis showed that there is a direct relationship between professors 'professional competence and students' academic motivation (P <.01) and the social popularity variable mediates this relationship significantly (P <.01). According to the obtained results, it can be concluded that the professional competence and social popularity of professors have an effective role in strengthening the academic motivation of students. Therefore, it is suggested that the results of the present study be used as a framework to improve faculty performance to enhance students' academic motivation.