چکیده:
یکی از اساسیترین محور در تولید علوم انسانی، روششناسی آن است. بیشتر مسائل روششناختی، به صورت مستقیم، ریشه در دانشهای بالادستی نظیر معرفتشناسی دارد؛ بنا بر این، روششناسی علوم انسانی، بیشتر از معرفتشناسی، تغذیه میکند. گرانیگاه معرفتشناسی علوم انسانی عبارت است از: ماهیتشناسی گزارههای علوم انسانی، منبعشناسی علوم انسانی و مسأله اعتبارسنجی آن. پاسخ این مسائل، وابسته به نوع پارادایم فکری، متفاوت است و هر کدام نیز نتایج روششناختی خاصی دارند. روششناسی علوم انسانی رایج، ریشه در رویکردها و گرایشهای فکری به ویژه معرفتشناسی در غرب است؛ اما بر اساس دستگاه فکری اسلام، نتایج روششناختی دیگری حاصل خواهد شد. مقاله حاضر میکوشد با روش تحلیل عقلی-فلسفی، ابتدا به صورت اجمالی، به نتایج روششناختی علوم انسانی رایج بر شالوده معرفتشناسی در پارادایمهای غالب، اشاره نماید و در ادامه، یافتههای روششناختی علوم انسانی اسلامی بر پایه معرفتشناسی اسلامی در منظومه فکری علامه مصباح یزدی، تبیین کند. تبیین سازکار تأثیر معرفتشناسی در روششناسی علوم انسانی اسلامی، از یافتههای این مقاله است.
Introduction: One of the most fundamental basis in the production
of human sciences is its methodology. Most methodological issues are
directly rooted in knowledge such as epistemology; Therefore, the
methodology of humanities feeds mostly on epistemology. The center
of gravity of the epistemology of the humanities is: the nature of
propositions of the humanities, the source studies of the humanities and
the issue of its validation. The answer to these problems is different,
depending on the type of intellectual paradigm, and each of them has
specific methodological results. Common humanities methodology is
rooted in rational approaches and trends, especially epistemology in the
West; These issues can be shown in modern epistemology based on
dominant paradigms such as "positivist", "hermeneutic" and "critical"
as theoretical frameworks in the field of common humanities. Of
course, different paradigms, especially in Western civilization, have
common epistemological principles in this sense; For example, the
approach of "nominalism", subjectivism (originality of the knowing
agent), rationalism, "empiricism", "pragmatism" and the like are
common epistemological principles in most western schools, and in
addition to these principles, every Which of the existing paradigms also
have a specific epistemological approach. But based on the intellectual
system of Islam, other methodological results will be obtained
Method of Study: This article tries to use the method of rationalphilosophical
analysis to briefly point out the methodological results of
common humanities based on epistemology in dominant paradigms and
then to explain the methodological findings of Islamic humanities based
on Islamic epistemology in the intellectual system of Allameh Misbah
Yazdi.
Findings: Modern epistemology - based on dominant paradigms
such as positivist, hermeneutic and critical - some epistemological
issues of Islamic humanities and its methodological results were
discussed, especially in the opinions and works of Allameh Misbah.
The epistemological issues raised in this article are: the nature of
propositions of humanities and the source studies of humanities and its
validation issue. It was said that the answer to these problems depends
on the type of intellectual paradigm, and each of them has specific
methodological results. In this article, an attempt has been made to
present the mentioned issues based on the Islamic intellectual system,
especially in the opinions of Allameh Misbah Yazdi, to point out the
methodological findings of each one, and the mechanism of the
influence of epistemological issues in methodology was also briefly
shown.
Conclusion: Based on ontological and epistemological realism, a
bridge was built to methodological realism, and based on that, in the
problem of source studies of human sciences, diversity and plurality of
sources and epistemological tools were investigated. Based on the
diversity of epistemological sources, another finding was obtained
under the title of methodological pluralism and the pattern of
combining methods. In the end, based on fundamentalism, the
methodology and the process of reasoning in the justification and
validation of human sciences were stated.
خلاصه ماشینی:
اين مسائل را ميتوان در معرفت شناسي مدرن و بر اساس پارادايم هاي غالب ، نظير «پوزيتيويستي»، «هرمنوتيکي » و «انتقادي » به مثابه چارچوب هاي نظري در حوزه علوم انساني رايج نشان داد؛ به عبارت ديگر نظريه هاي مختلف در علوم انساني مبتني بر اصول و مباني معرفت شناختي مختلفي است .
برخي از اين مباني عبارت اند از: تقدم مشاهده بر نظريه و پرهيز از هر نوع نظريه سازي پيش از مراجعه به عالم خارج ، تقليل معرفت به شناخت هاي حسي و انحصار واقع نمايي در حوزه حس ، امکان اثبات کليت ، ضرورت و قطعيت قواعد تجربي و ارتقاي آن از سطح گزاره هاي شخصي يقيني به مرتبه گزاره هاي کلي يقيني، تمرکز بر علم متکي بر گزاره هاي عددي و زباني، جدايي علم از ارزش ها، تجمعي و تراکميبودن علم ، امکان شناخت و کشف طبيعت و علل و عوامل طبيعي (تنها از راه تجربه )، شناخت دنياي انساني و اجتماعي تنها بر اساس اصول تجربي و امثال آن (ر.
بر اين اساس کسب معرفت معتبر از راه تجربه حسي است و روش شناسي حتي در علوم انساني نيز در تجربه حسي خلاصه خواهد شد؛ به عبارت ديگر صرفاً روش علوم طبيعي در علوم انساني کارآمد است (وحدت روش علمي)؛ زيرا وظيفه علم ، کشف روابط عِلّي بين پديده هاي قابل مشاهده است که اين امر در علوم انساني از طريق کمي سازي الگوها و نظم هاي موجود در رفتار انسان امکان پذير است .