چکیده:
موفقیت سازمانها عمدتا ریشه در نوآوری دارد. امروزه نوآوری در فضای فناورانه حاضر برای سازمان ها الزامی و نقش مهمی ایفا می نماید و اکثر سازمان ها در جستجوی خلق ایده های جدید می باشند تا از دانش برای عرضه تولیدات و خدمات جدید برای مشتریان و ذی نفعان بهره ببرند و از این طریق زیرساخت های لازم را برای نوآوری ایجاد کنند. این پژوهش، به منظور شناسایی عوامل، شاخص ها و ارائه الگو توانمندی های نوآورانه در شرکت های کوچک و متوسط در راستای ارزش افزایی سرمایه ، با 5 عامل اصلی و20 بعد که عوامل و ابعاد مربوطه عبارتند از: عامل فردی(دانش، مهارت، ویژگیهای شخصیتی و انگیزه)، عامل گروهی(ترکیب، انسجام، ارتباط و اندازه)، عامل سازمانی(فرهنگ، سیستم ها و فرآیندها، استراتژیها، رهبری وسازماندهی، یادگیری)، عامل صنعت(شبکه سازی، تامین کنندگان، مشتریان و رقابت)، عامل ملی(مشوق های دولتی، قوانین ومقررات، شرایط محیطی) و86 شاخص شکل گرفته است. میزان موثربودن این شاخص ها بر توانمندی های نوآورانه پس از طراحی پرسشنامه و توزیع آن میان 306 نفر ازکارشناسان و کارکنان شرکت های کوچک و متوسط استان مرکزی و با استفاده از معادلات ساختاری و نرم افزار ایموس، مدل پژوهش مورد برازش قرار گرفته است که در نهایت 80شاخص با 5 عامل اصلی و20 بعد برای مدل طراحی شده پذیرفته شد. طبق پژوهش انجام شده، توانمندی های نوآورانه موفق در شرکت های کوچک و متوسط استان مرکزی مستلزم توجه به همه عوامل، ابعاد و شاخص های فوق میباشد
The success of organizations is largely rooted in innovation. Today, innovation in the current technological environment plays an important role for organizations, and most organizations are looking to create new ideas to use the knowledge to offer new products and services to customers and stakeholders, and through this infrastructure. Create the necessary for innovation. This study, in order to identify factors, indicators and provide a model of innovative capabilities in small and medium enterprises in order to increase the value of capital, with 5 main factors and 20 dimensions that the relevant factors and dimensions are: individual factor (knowledge, skills, characteristics) Personality and motivation), group factor (composition, coherence, relationship and size), organizational factor (culture, systems and processes, strategies, leadership and organization, learning), industry factor (networking, suppliers, customers and competition), factor National (government incentives, laws and regulations, environmental conditions) and 86 indicators have been formed. The effectiveness of these indicators on innovative capabilities after designing a questionnaire and distributing it among 306 experts and employees of small and medium companies in Markazi province and using structural equations and Emus software, the research model has been fitted. 80 indicators with 5 main factors and 20 dimensions were accepted for the designed model. According to the research, successful innovative capabilities in small and medium enterprises of Markazi province require attention to all the above factors, dimensions and indicators.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش ، به منظور شناسايي عوامل ، شاخص ها و ارائه الگـو توانمنـدي هـاي نوآورانـه در شرکت هاي کوچک و متوسط در راستاي ارزش افزايي سرمايه ، با ٥ عامـل اصـلي و٢٠ بعـد کـه عوامـل و ابعـاد مربوطه عبارتند از: عامل فردي(دانش ، مهارت ، ويژگيهـاي شخصـيتي و انگيـزه )، عامـل گروهي(ترکيـب ، انسـجام ، ارتباط و اندازه )، عامل سازماني(فرهنگ ، سيستم ها و فرآيندها، استراتژيها، رهبري وسـازماندهي، يـادگيري)، عامـل صنعت (شبکه سازي، تامين کنندگان ، مشتريان و رقابت )، عامل ملي(مشوق هاي دولتـي، قـوانين ومقـررات ، شـرايط محيطي) و٨٦ شاخص شکل گرفته است .
ميزان موثربودن اين شاخص ها بر توانمندي هاي نوآورانه پس از طراحي پرسشنامه و توزيع آن ميان ٣٠٦ نفر ازکارشناسان و کارکنان شرکت هـاي کوچـک و متوسـط اسـتان مرکـزي و بـا استفاده از معادلات ساختاري و نرم افزار ايموس ، مدل پـژوهش مـورد بـرازش قـرار گرفتـه اسـت کـه در نهايـت ٨٠شاخص با ٥ عامل اصلي و٢٠ بعد براي مدل طراحي شده پذيرفته شد.
با توجه به نتايج جدول ٣ و شکل ١ نتايج و پيشنهادات ذيل حاصل مي گردد: پيشنهادات بر اساس شاخص هاي هر بعد: با توجه به نتايج بدست آمده ازگزارش نرم افزار مشاهده مي شود که شاخص "سطح تحصـيلات "داراي بيشـترين تاثير گذاري با ٠٨١٦=r٢ بر متغيير دانش در شرکت هاي کوچک ومتوسط در راستاي ارزش افزايي سرمايه مـي باشد.
همانطور که نتايج نشان داد مشاهده مي شود که شاخص "وجود اهداف نوآوري" بيشترين تاثير گـذاري بـا ٠٥٨٠=r٢ بر متغيير استراتژي در شرکت هاي کوچک ومتوسط استان مرکزي دارا مي باشد.
Innovation management: strategies,Implementations and Profits,New York,Oxford University press.