چکیده:
امروزه گروه مرجع بر سرمایه دانش آموزان مورد توجه بسیاری از محققین قرار گرفته است. یکی از مولفه هایی که تحت تاثیر گروههای مرجع قرار گرفته است سرمایه اجتماعی می باشد این تحقیق با هدف بررسی جامعه شناختی تأثیر گروه های مرجع بر سرمایه اجتماعی دانش آموزان انجام پذیرفته است. روش تحقیق از نوع کمی و پیمایش بوده و جامعه آماری تمامی دانشآموزان دوره متوسطه مدارس تیزهوشان تهران (7800 دانش آموز) می باشد که تعداد 366 نفر از آنان با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها نیز شامل پرسشنامه محقق ساخته می باشد و داده ها نیز با استفاده از نرم افزار spss و آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شده اند. طبق یافته ها میزان سرمایه اجتماعی دانش آموزان در سطح متوسطی قرار دارد و مهمترین گروه های مرجع دانش آموزان نیز گروههای هنرمندان و ورزشکاران ملی و همکلاسی ها بوده اند. یافته های استنباطی نیز نشان می دهند که رابطه معنی داری بین گروه های مرجع و سرمایه اجتماعی دانش آموزان وجود داشته و در مجموع 43 درصد از واریانس سرمایه اجتماعی توسط گروه های مرجع پیش بینی می گردد.
Today, the reference group on student capital has been considered by many researchers. One of the components that has been affected by reference groups is social capital. This study was conducted with the aim of sociological study of the effect of reference groups on students' social capital. The research method is quantitative and survey and the statistical population is all high school students in gifted high schools in Tehran (7800 students) of which 366 people were selected using Cochran's formula and multi-stage cluster sampling method as a statistical sample. . Data collection tool also includes a researcher-made questionnaire and the data were analyzed using SPSS software and descriptive and inferential statistics. According to the findings, the amount of social capital of students is at a moderate level, and the most important reference groups for students have been groups of national artists and athletes, and classmates. Inferential findings also show that there is a significant relationship between reference groups and students' social capital and a total of 43% of the variance of social capital is predicted by reference groups.
خلاصه ماشینی:
بنابراين با توجه به تأثير گذاري سرمايه اجتماعي بر ميزان پيشرفت تحصيلي دانش آموزان و بر بسياري ديگر از حوزه ها مي توان گفت که سنجش عوامل موثر بر سرمايه اجتماعي دانش آموزان به عنوان مسئله اي اساسي مطرح مي باشد که در اين ميان نقش گروه هاي مرجع (نظير گروه هاي معلمان ، همسالان ، اولياي مدرسه ، ورزشکاران ملي، هنرمندان ، روحانيت و خانواده و...
بنابراين باتوجه به موارد مطرح شده در اين تحقيق سوال اصلي اين است که : گروه هاي مرجع چه تأثيري بر سرمايه اجتماعي دانش آموزان دوره متوسطه مدارس تيزهوشان شهر تهران دارند؟ ٢-مباني نظري پژوهش ١ Song صديق سروستاني و هاشمي (١٣٨١) در مطالعه خود آورده اند که «رابرت کي مرتن ١» برجسته ترين نظريه پرداز در حوزه «گروه هاي مرجع » مي باشد.
٣-روش تحقيق ٣-١- فرضيه هاي پژوهش فرضيه اصلي : ١ Ema ٢ Putnam ٣ Walter and Spahan به نظر مي رسد بين گروه هاي مرجع و سرمايه اجتماعي در بين دانش آموزان دوره متوسطه مدارس تيزهوشان شهر تهران رابطه معني داري وجود دارد.
همچنين در اين تحقيق ٥ فرضيه به شرح زير مطرح گرديده اند که در نتيجه آزمون فرضيه ها نتايج به شرح زير به دست آمده است : فرضيه اول بدين شرح مطرح شده است : به نظر مي رسد بين گروه هاي مرجع و سرمايه اجتماعي در بين دانش آموزان دوره متوسطه مدارس تيزهوشان شهر تهران در سال ١٣٩٦ رابطه معني داري وجود دارد.