چکیده:
دیوان کیفری بین المللی ساختار نوینی را برای تعقیب مرتکبین جرایم مهم بین المللی به وجود آورده است. نحوه شروع به تحقیق و تعقیب جنایات از مسائل مهم اساسنامه دیوان است. به موجب مفاد اساسنامه در مورد شروع به تعقیب، جهات سه گانه « ارجاع توسط کشورهای عضو » ، « ارجاع توسط شورای امنیت » و « ابتکار دادستان » مقرر شده است. در این خصوص نظام دادرسی دیوان به گونه ای طراحی شده است که با حذف مرحله بازپرسی، وظیفه تحقیق نیز در کنار امر تعقیب بر عهده دادستان قرار گرفته است که وظایف خود را تحت نظارت شعبه مقدماتی انجام می دهد. در این راستا دادستان می تواند اقدام به جمع آوری اطلاعات و ادله، بررسی اسناد و مدارک،اخذ اظهارات شهود و مطلعین، تحقیق از متهمان و مظنونان و احضار یا جلب آنها بنماید. دولتهای عضو نیز به موجب اساسنامه مکلف به همکاری با دادستان هستند. صلاحیت دیوان تکمیلی است و تنها در مواردی که هیچ دادگاه صالح داخلی نتواند یا نخواهد که جریان را تحت تعقیب قرار دهد ، اعمال صلاحیت می کند. ضمن آنکه شورای امنیت می تواند بر طبق فصل هفتم منشور ملل متحد درخواست تعویق اقدامات تعقیبی و تحقیقی را بنماید.
The International Criminal Court has created a new structure for prosecuting perpetrators of major international crimes. How to start investigating and prosecuting crimes is an important issue in the Statute of the Court. According to the provisions of the Statute on the initiation of prosecution, the three aspects of "referral by member states", "referral by the Security Council" and "prosecutor's initiative" are established. In this regard, the court system has been designed in such a way that by eliminating the interrogation stage, the task of investigation has been assigned to the prosecutor along with the prosecution, who performs his duties under the supervision of the preliminary branch. In this regard, the prosecutor can collect information and evidence, review the documents, obtain the statements of witnesses and informants, investigate the accused and suspects and summon or arrest them. Member states are also required by law to cooperate with the prosecutor. It has jurisdiction over the supplementary court and exercises jurisdiction only in cases where no competent domestic court can or does not want to prosecute. In addition, the Security Council may, in accordance with Chapter VII of the Charter of the United Nations, request a moratorium on prosecutions and investigations.
خلاصه ماشینی:
در اين خصوص نظام دادرسي ديوان به گونه اي طراحي شده است که با حذف مرحله بازپرسي، وظيفه تحقيق نيز در کنار امر تعقيب بر عهده دادستان قرار گرفته است که وظايف خود را تحت نظارت شعبه مقدماتي انجام مي دهد.
علاوه بر اين در تدوين اساسنامه ديوان سعي شده است با استفاده از دستاوردهاي نظام هاي دادرسي داخلي، امر تعقيب و تحقيق صرفاً در اختيار دادسرا نباشد و تحت نظارت شعبه اي از دادگاه انجام شود ( صابر ، ١٣٨٨: ١٧٠ ).
در واقع هدف از تصويب ماده ١٦ اساسنامه ديوان کيفري بين المللي اين بود که اين اختيار به شوراي امنيت داده شود که از آغاز يا ادامه رسيدگي به يک وضعيت خاص که عبارت از يک سال است نبايد هيچ اقدام تعقيبي ٩٣٩ يا تحقيقي آغاز شود و يا اگر قبلاً تحقيق يا تعقيب به جريان افتاده باشد بايد متوقف گردد.
٢ ـ ٢ ـ انواع تحقيقات دادستان تحقيقات دادستان ديوان کيفري بين المللي با در نظر گرفتن جهات شروع به تعقيب و اينکه به ابتکار خود دادستان است يا از سوي شوراي امنيت به وي ارجاع شده و يا توسط کشورهاي عضو ، متفاوت است .
در اين خصوص نظام دادرسي ديوان با الهام از سوابق دو دادگاه موردي سابق و رواندا به گونه اي طراحي شده است که مرحله بازپرسي از بين رفته و وظيفه تحقيق نيز در کنار وظيفه تعقيب بر عهده دادستان قرار گرفته است که وظايف خود را تحت نظر شعبه مقدماتي انجام مي دهد.