چکیده:
هدف از تحقیق، بررسی و آسیبشناسی فرآیند موجود برنامه ریزی در اوقات فراغت مردم استان تهران و ارائه الگوی مطلوب می باشد. روش تحقیق از نوع اکتشافی و دارای ماهیت کیفی است که از تکنیک نظریه داده بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری کلیه صاحب نظران مربوط به برنامه ریزی اوقات فراغت در سازمانهای متولی ورزش استان تهران بودند. نمونه آماری را مدیران و کارشناسان برنامه ریزی اداره کل ورزش و جوانان، هیات های ورزشی و سازمان ورزش شهرداری و اعضای هیات علمی صاحب نظر در حوزه اوقات فراغت و ورزش به تعداد 21 نفر تشکیل می دادند. برای نمونهگیری از روش هدفمند و تکنیک گلوله برفی تا اشباع نظری و برای جمعآوری دادهها از مطالعه مبانی نظری و مصاحبه بهره گرفته شد. نتایج بیانگر آن بود که مقوله برنامه ریزی فراغت با محوریت ورزش به عنوان پدیده محوری میتواند نقش محوری در ارتباط سایر مقوله ها با هم داشته باشد. لزوم برنامه ریزی مبتنی بر نیازهای جدید مصرف کنندگان تاکید شد و راهبردهای برنامه ریزی مبتنی بر مشتری، مبتنی بر بر رویکرد، مبتنی بر مطالعات تطبیقی، مبتنی بر ساختار و مبتنی بر محیط به عنوان اصلی ترین راهبردها مورد توجه قرار گرفت. در نظر گرفتن این راهبردها می تواند پیامدهای مثبت فردی، اجتماعی، اقتصادی و ورزشی به همراه داشته باشد.
The purpose of the research was investigation and pathology of the current planning process in leisure time of the people of Tehran province and present a desirable pattern. The research method was exploratory and qualitative which used of grounded theory technique. The statistical population included all the experts in planning leisure time in the sports organizations of Tehran province.samples consisted of managers, planning experts of Tehran youth and sport administration, Sport Boards and Municipal Sports Organization and faculty members in leisure and sports fields (n=21). Purposive and snowball technique were used for sampling. Data were collected using theoretical study and interviews. The results indicated that the concept of leisure planning with the focus of sport as a pivotal phenomenon could play a pivotal role in relation to other categories. The necessory for planning based on the new needs of consumers was emphasized and strategies of customer-oriented planning, approach orient planning, adaptive studies , structural orient and environmental orient were considered as the main strategies. Considering these strategies can have positive personal, social, economic and sporting implications.
خلاصه ماشینی:
نمونه آماری را مدیران و کارشناسان برنامه ریزی اداره کل ورزش و جوانان ، هیئت های ورزشی و سازمان ورزش شهرداری و اعضای هیئت علمی صاحب نظر در حوزه اوقات فراغت و ورزش به تعداد ٢١ نفر تشکیل می دادند که برای نمونه گیری ابتدا از روش هدفمند و در ادامه از تکنیک گلوله برفی تا اشباع نظری استفاده شد و برای جمع آوری داده ها از مطالعه مبانی نظری و مصاحبه ١- استادیار، مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران ، ایران (نویسنده مسئول ) E-mail: M_smaeili2006@yahoo.
/ منابع انسانی آموزش تسهیلات و امکانات رشته های ورزشی رویدادها و مسابقات ظرفیت های بالقوه و بالفعل / / تکنولوژی و فن آوری راهبردها / بستر دانش و نگرش / / / / شرایط زمینه شناخت مشتری و علاقه پیامدها / / مندی / برنامه ریزی محلی توسعه سلامت نیروی انسانی افراد جامعه / فرهنگ توسعه مهارتهای ٢٨٤ اهمیت و جایگاه فراغت به مفهوم عام تنوع ورزشی اجتماعی ضرورت تحرک افراد تکنولوژی توزیع عادلانه / / تاثیرات اجتماعی فراغت شرایط علی سیاسی امکانات / گستردگی فراغت امکانات و تجهیزات توسعه رشته های اهمیت توجه به فراغت رسانه و ارتباطات ورزشی / نبود محتوای مناسب ساختاری توسعه خلاقیت و درآمدزایی(جذب رسانه ، جذب زمانی و فصلی نوآوری افراد اسپانسرها و امور تبلیغاتی) هدف گذاری گسترش اشتغال و نیازسنجی برنامه ریزی فراغت تغییر در رویکردها کارآفرینی عدم کفایت برنامه های قبلی با محوریت ورزش تشویقی تفریح و سرگرمی / محرومیت ها پژوهشی افراد / / پدیده رویداد و رقابت کسب دانش و نتقفاش وت سادزرمارن اهبهرادها اصلی باشگاهی اطلاعات ورزشی سازماندهی فراغت اولویت بندی توسعه صنعت اسناد بالادستی فوتبال و لیگ همراه با فراغت باشگاه استراحت و تجدید قوا نقش های تربیتی توسعه نوع اهداف مسئولیت پذیری / شرایط سیاسی اداری تغییرات تکنولوژی و سبک زندگی / شرایط اقتصادی و مالی / / شرایط فرهنگی اجتماعی شرایط رسانه های گروهی مداخله گر شرایط فردی، بین فردی و ساختاری شرایط تدوین ، اجرا و ارزیابی برنامه شکل ١: الگوی پارادایمی تحقیق حاصل از مرحله کدگذاری شکل ١ نشان دهنده الگوی سیستماتیک تحقیق است که در قالب خانه های جداگانه و تحت یک مدل مقوله های اصلی و مفاهیم بدست آمده را تقسیم بندی می نماید.