چکیده:
امروزه صنعت ورزش یکی از صنایع متنوع در تجارت جهانی بوده است. همچنین به لحاظ
اقتصادی» یکی از عوامل مهم برای احیای اقتصاد ملی در بسیاری از کشورها به شمار میرود.
هدف از پژوهش حاضر تحلیل اثرات توسعه سرمایه گذاری بر توانمندسازی اقتصادی صنعت
ورزش ایران بود. روش پژوهش آمیخنه اکتشافی بود که در مرحله اول ۱۵ نفر از خبرگان ورزشی
صاحب نظر به صورت هدفمند مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند با تحلیل تم داده های کیفی
1۱ مختلف در ۶ تم اصلی و۷اتم فرعی تولید شد و برای مرحله کمی پرسشنامه های توسعه
سرمایه گذاری با ۷۶ سوال و توانمندسازی اقتصادی با ۲۰سوال طراحی شد (0<۰/۸۰). جامعه
آماری متشکل از کلیه افراد دارای سابقه مدیریت در ورزش, اساتید دانشگاهی و صاحب نظران
حوزه اقتصاد، مدیریت و بازاریابی ورزشی که بر اساس روش کل شمار انجام و در بخش کمی
۷ پرسشنامه بازگشت داده شد. یافتههای پژوهش در بخش کیفی شش متغیر توسعه
سرمایه گذاری را آشکار و در بخش کمی نشان داد که مدل تحقیق دارای برازش لازم بوده و
توسعه سرمایه گذاری بر توانمندسازی اقتصادی صنعت ورزش ایران اثر گذار می باشد. در همین
راستا پیشنهاد میشود درصورتیکه سیاست گذاریهای اقتصادی در راستای ایجاد فضای باز و
مبتنی بر آزادسازی اقتصادی بهمنظور دستیابی به بازارهای جدیدء سرمایههای خارجی و فناوری
نوین تعریف شود و اقداماتی در راستای افزایش ثبات اقتصادی صورت پذیره ریسک
سرمایهگذاری کاهش خواهد یافت و به تبع آن» جریان سرمایهگذاری داخلی و خارجی در صنعت
ورزش کشور افزایش خواهد یافت.
Today, the sport is considered one of the diverse industries in world trade. It is also economically an important factor in reviving the national economy in many countries. The purpose of this study was to analyze the effects of investment development on economic empowerment of Iran's sports industry. The research method was mixed and exploratory such that, at first, fifteen sports experts were chosen through purposive sampling and were interviewed in depth. Following qualitative data themes analysis, 101 different codes were extracted in six main themes and Seventeen sub-themes. Also, investment development questionnaire encompassed 79 questions and economic empowerment was designed with twenty questions (a> 0/80). The study population consisted of all individuals with a management background in sports, university professors and experts in the field of economics, management and marketing of sports whom were administered the questionnaires of which 197 were returned. The research findings in the qualitative part revealed six variables of investment development, and in the quantitative part showed that the research model would have the goodness of fit and investment development affects the economic empowerment of Iran's sports industry. In this regard, it is suggested that in case, economic policies are defined to create an open space based on economic liberalization in order to access new markets, foreign capital and new technology, and measures are taken to increase economic stability, capital risk; investment will decrease and, consequently, the flow of domestic and foreign investment in the country's sports industry will increase.
خلاصه ماشینی:
Nauright& Ramfjord Timiryasova &Safiullin, و Kramin .
توصیف ویژگی های مصاحبه شوندگان در مرحله کیفی جدول ١: توصیف جنسیت ، سابقه پژوهشی و اجرایی، تحصیلات و حوزه فعالیت در ورزش و محل اشتغال مصاحبه شوندگان تعداد سابقه پژوهشی یا اجرایی در اقتصاد اشتغال محل مصاحبه زن مرد ورزش شوندگان مراکز وزارت سایرمراکز کمتر از ٥ ٥ تا ١٠ ١١ تا ١٥ آموزش و ورزش مرتیط با سال سال سال عالی جوانان ورزش 6 2 7 4 8 3 10 5 15 تحصیلات تحصیلی رشته گرایش تحصیلی فعالیت حوزه کارشناسی دکتری تربیت تربیت غیر مدیریت سایر ارشد تخصصی بدنی بدنی ورزشی گرایش ها دانشگاهی اجرایی 4 11 7 8 4 11 13 2 / جدول ٢: تحلیل داده های کیفی مرتبط با متغیر توسعه سرمایه گذاری موضوع ابعاد مؤلفه ها مقوله های فرعی انتخاب انواع ورزش با توجه به شرایط موجود ورزش ها رشد ورزش خاص در یک منطقه از کشور و سرمایه گذاری کیفیت انواع ورزش در آن در دسترس بودن برخی رشته ها با توجه به شرایط خانواده ها کیفیت بالای بازیکنان و جذب بسیاری از تماشاچیان اجرای با کیفیت مسابقات ، لیگ ها و با رویدادهای ورزشی دست اندرکاران ورزش حضور و حمایت ستاره ها از ورزش عوامل حمایت رسانه ها از ورزش با اجرای با کیفیت برنامه ها 237 وابسته برگزاری مسابقات با تعداد کثیر بیننده و عوامل رویدادها به رویدادهای برگزار شده با کمترین حادثه و در امنیت کامل رویدادهای ورزشی ورزش جضور حداکثری سازمان ها، شرکت ها و برندهای داخلی و خارجی مختلف در رویداد ورزشی ایجاد روابط سیاسی قانونی داخلی وبرون سازما ورزشی محیط سیاسی قانونی انتخاب افراد شایسته بدور از ملاحظات سیاسی بین المللی انسجام سازمانی مرتبط با ورزش تدوین قوانین حمایتی از سرمایه ی سرمایه گذاران ورزشی تدوین قوانین تسهیل کننده ی مشارکت در برگزاری تدوین و اجرای قانون رویدادهای ورزشی توسط سرمایه گذاران برقراری شرایط خصوصیسازی باشگاه های ورزشی سیاسی استفاده نکردن دولت از ورزش به عنوان یک ابزار سیاسی قانونی مدیریت دولتی واگذاری مدیریت دولتی به مدیریت خصوصی هماهنگی بین مجلس و دولت نرخ سود پایین تسهیلات طولانی مدت افزایش تعداد مشتریان برندهای سرمایه گذار از طریق فراهم کردن سود سرمایه گذار فراهم کردن بیشکتارنیون ن هخادیماهت وادبارراای بارشندگاهایهاسرمایه گذار در قالب طرح های مالی اجرای اصول مدیریت بازاریابی برند و بازارسازی ورزشی بازاریابی تبلیغات بهینه اقتصادی بازاریابی بین المللی احیای حقوق قانونی باشگاه ها و نهادهای ورزشی ایجاد ساز و کار طراحی بازار شهری برای برندهای سرمایه گذار ورزشی اقتصادی طراحی سامانه ی ارتباط برندهای سرمایه گذار با هواداران .