چکیده:
امروزه واژه کارآفرینی مفاهیمی چون نوآوری، مخاطرهپذیری، ایجاد یا تجدید ساختار یک واحد اقتصادی، رضایت بخشی و استقلالطلبی را به ذهن متبادر میسازد. با توجه به اهمیت تشخیص فرصت در فرایند کارآفرینی، این پژوهش درصدد است تا به شناسایی، اولویتبندی و ارتباط میان محرکهای موثر بر بروز فرصتهای کارآفرینی زنان بپردازد. از همین رو، پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها توصیفی است. جامعه آماری شامل مدیران زن شهرداری منطقه پنج شهر تهران است و بهمنظور جمعآوری دادهها، روش نمونهگیری هدفمند بهکارگرفته شده و از نظرات ده خبره استفاده شد. برای شناسایی محرکها و الزامات بروز فرصتهای کارآفرینی زنان از مرور ادبیات پژوهش استفاده شد. اولویت محرکها و الزامات با تکنیک بهترین-بدترین محاسبه و درنهایت برای تعیین روابط علتومعلولی میان محرکها از تکنیک دیمتل خاکستری استفاده شد. پس از مرور جامع ادبیات، 12 محرک مؤثر بر بروز فرصتهای کارآفرینی زنان شناسایی شد. براساس نتایج تکنیک بهترین- بدترین، محرکهای خلاقیت فردی، هوشیاری کارآفرینانه و احساس خودکارآمدی احساسشده از اولویت اول تا سوم برخوردار شدند. طبق نتایج تکنیک دیمتل خاکستری، نیروهای پیشبرنده و خلافیت فردی بهعنوان تأثیرگذارترین محرک در بروز فرصتهای کارآفرینی زنان شناخته شدند.
Today, entrepreneurship evokes concepts such as innovation, resiliency, creation or restructuring of an economic unit, satisfaction, and independence. Given the importance of opportunities in the entrepreneurial process, this study seeks to identify, prioritize, and the relationship between the drivers that affect the emergence of women's entrepreneurial opportunities. Therefore, this research is applied in terms of goal and descriptive data collection. The statistical population of this study includes female managers of the municipality of District 5 of Tehran, and for data collection, a purposive sampling method was used. The literature review was used to identify the drivers of women's entrepreneurship opportunities. The priority of drivers was calculated with the best-worst method (BWM), and the gray DEMATEL technique (GDEMATEL) was used to determine the cause-and-effect relationships of drivers. After a comprehensive review of the literature, 12 drivers were identified that affected women's entrepreneurial opportunities. Based on the BWM, the driver of individual creativity, entrepreneurial awareness, and self-efficacy felt were the first to third priority. Based on the GDEMATEL, the motivations of the driving forces and personal disobedience were recognized as the most influential drivers in the emergence of women's entrepreneurial opportunities.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهمیت تشخیص فرصت در فرایند کارآفرینی، این پژوهش درصدد است تا به شناسایی، اولویت بندی و ارتباط میان محرکهای موثر بر بروز فرصت های کارآفرینی زنان بپردازد.
پیشینه تجربی در این قسمت به بررسی مهم ترین پژوهش های داخلی انجام شده در حوزه محرکهای بروز کارآفرینی زنان پرداخته شده است .
نیکونام طوسی و همکاران (١٣٩٢) به بررسی فرصت های کارآفرینی زنان در حوزه فناوری اطلاعات پرداخته اند.
Murnieks et al {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منبع : یافته های پژوهش مرور پیشینه داخلی و خارجی پژوهش نشان میدهد مطالعه ای که به طور کامل و همه جانبه ، به بررسی فرصت های کارآفرینی زنان و عوامل موثر بر آن پرداخته باشد، وجود ندارد و این تحقیق برای نخستین بار این موضوع را با روش کمًی به صورت جامع مورد بررسی قرار داده است .
لذا ضرورت حل این مشکل باعث شده کارآفرینی در جایگاه خلق مشاغل قرار گیرد (از نظر خود اشتغالی و همچنین خلق فرصت های شغلی جدید برای دیگران ) و بیشتر تحقیقات درباره کارآفرینی زنان ، بر ورود کردن به منابع بهره برداری نشده و رشد اقتصادی تمرکز کرده اند (هولینکا و همکاران ١، ٢٠١٦).
درنهایت در میان عوامل مؤثر شناسایی شده ، معیارهای خلاقیت فردی (C١) و مالکیت فکری (C١١)، به ترتیب به عنوان مهم ترین و کم اهمیت ترین عوامل موثر بر بروز فرصت های کارآفرینی زنان مدنظر قرار گرفتند.
National Conference on Rural Entrepreneurship Development Management Strategies in Iran, Tehran.
International Journal of Economics, Business, and Entrepreneurship, 1(1(, 155-159.