چکیده:
فناوری یک پدیده در حال تغییر است که بهطور گسترده در سازمانها تأثیر میگذارد. سیستمهای یکپارچه سازمانی (ERP ) تاکنون بر شرح شغل حسابداران مدیریت تأثیر بسیاری گذاشته است و امروزه هوش تجاری نقشهای آنها را حتی بیشتر تغییر میدهد. در این پژوهش مطالعاتی باهدف بهروزرسانی سیستم اطلاعاتی و تصمیمگیری حسابداری مدیریت موجود و سنتی به معنای جامع انجامگرفته است، بنابراین حسابداری مدیریت میتواند نقش اصلی خود را در تصمیمگیری باز پس گیرد. نقش اصلی حسابداری مدیریت استفاده از اطلاعات موجود به بهترین روش ممکن برای اتخاذ بهترین تصمیمات ممکن است. دستیابی به اطلاعات به بالاترین میزان بهمنظور افزایش بهرهوری از سیستم اطلاعات حسابداری مدیریت میتواند با استفاده از ابزارهای هوش تجاری حاصل شود. ابزارهای هوش تجاری ابزارهایی به نام ETL, OLAP, DWH عملکرد، برنامهریزی منابع، اطلاعات استراتژیک میباشند میباشند. بهطور سنتی حسابداری مدیریت بهعنوان سیستم حمایتی اصلی برای تصمیمگیری و کنترل در سازمان تلقی میشود. بهاینترتیب، پیوندهای روشنی با استفاده از فناوریهای هوش تجاری دارد. بر همین اساس در این پژوهش، مطالعات انجامشده را تجزیهوتحلیل، یافتههای آنها را بررسی و با استفاده از آنالیز و تحلیلهای انجامشده از نتایج پرسشنامه در مورد پیامدها و فرصتهای پژوهش بحث و نتیجهگیری خواهیم کرد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر مثبت استفاده از ابزارهای هوش تجاری بر حسابداری مدیریت مدرن با ایجاد فرایند تصمیمگیری مؤثرتر با بهرهوری بیشتر میباشد.
Technology is an everchanging phenomenon which effects widely to organizations.
Enterprise Resource Planning (ERP) systems influenced management accountants’ job
description in the past and nowadays Business Intelligence transforms their roles even
further. This research study intentions to update existing, traditional management
accounting query and decisions system, in a holistic sense, so management accounting can
improve and reclaim its leading role in decision-making. The main role of management
accounting is to use available information in the best possible way to make the best possible
decisions. Handling information to great possible use in order to increase the efficiency of
management accounting information system can be achieved through the adoption of
Business Intelligence tools (BI). Business intelligence tools such as ETL (Extract,
Transform, and Load), OLAP (Online Analytical Process), DWH (Data Warehouse)
intruded and have been addressed.
Traditionally management accountings are seen as the primary support for decision-making
and control in an organization. As respects such it has clear connections to and can benefit
from applying Business Intelligence technologies. However, a review of the literature in top
accounting and information systems journals shows that to date little research has focused
on this subject and connection. Therefore, in this study, we analyse the exist studies, review
their findings, and discuss the implications and opportunities for research. Therefore, the
purpose of this study is to investigate the positive impact of using business intelligence
tools on modern management accounting by making the decision-making process more
effective.
خلاصه ماشینی:
بررسي تأثير ابزارهاي هوش تجاري برافزايش بهرهوري سيستم هاي يک پارچه اطلاعاتي حسابداري مديريت مدرن 1 رويا رستم خاني 2 مهدي مرادزاده فرد 3 سيد حسين حسيني تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٢/١٧ تاريخ پذيرش: ١٤٠٠/٠٦/٢٠ چکيده در اين پژوهش مطالعاتي باهدف به روزرساني سيستم اطلاعاتي و تصميم گيري حسابداري مديريت موجود و سنتي به معناي جامع انجامگرفته است ، بنابراين حسابداري مديريت ميتواند نقش اصلي خود را در تصميم گيري باز پس گيرد.
هدف از انجام اين پژوهش ، بررسي تأثير مثبت استفاده از ابزارهاي هوش تجاري بر حسابداري مديريت مدرن با ايجاد فرايند تصميم گيري مؤثرتر با بهرهوري بيشتر مي باشد.
در اين مقاله بررسي خواهد شد که آيا ابزارهاي هوش تجاري ميتواند براي حسابداران در حرفه آنها قابل اتکا باشـد و بـه آنها کمـک مي کند تـا مشکلات احتمالي خود را حل کنند و وظايف خود را به آساني انجام دهند؟ و آيا اين ابزارها ضمن حذف کارهـاي تکـراري و زمانبر، زمان مورداستفاده کاربر را ذخيره مي کنند؟ پاسخ به تمامي اين سؤالات منجر به نتيجه گيري تأثير ابزارهاي هوش تجاري به افزايش بهرهوري حسابداري مديريت مدرن در مقايسه با سيستم هاي سنتي خواهد گرديد.
Olson با توجه به مطالعات و بررسيهاي انجامشده تاکنون تحقيقات کمي در خصوص ارزيابي سيستم هاي اطلاعاتي حسابداري مديريت با تمرکز بر پشتيباني تصميم گيري و همچنين مفهوم جديد ابزارهاي هوش تجاري انجامشده است .
درواقع با توجه به ارتباط ابزارهاي هوش تجاري و پشتيباني تصميم گيري با مزيت رقابتي سازمانها به عنوان يک فعاليت جاري سازماني، نوآوري اين موضوع راهبردي نمودن سيستم هاي اطلاعاتي حسابداري مديريت به منظور تعيين تأثير آن بر تصميم گيري محسوب ميشود.