چکیده:
شرکتها تلاش میکنند تا با استفاده از مدیریت ریسک و عوامل آن ریسکهای موجود را کنترل نمایند مدیریت ریسک فرایند سنجش یا ارزیابی ریسک و سپس طرح استراتژیهایی برای اداره ریسک است. در این پژوهش چهار معیار شامل ریسک سرمایهگذاری، ریسک بازار، ریسک کشور و ریسک نقدینگی که هرکدام دارای زیر معیارهایی میباشند پرداختهشده است. هدف این پژوهش شناسایی عوامل تأثیرگذار بر ریسک مالی در صنعت خودروسازی هست. روش بکار گرفتهشده در این پژوهش ابزار پرسشنامه و با بهرهمندی از نظرات خبرگان و کارشناسان صنعت خودروسازی هست. جامعه آماری پژوهش صنعت خودروسازی پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران (ایرانخودرو و سایپا) هست که متشکل از ۲۵ خبره بهعنوان نمونه پژوهش تعیین شد؛ و برای تجزیهوتحلیل دادهها از رویکرد دیمتل استفادهشده است. نتایج نشان داد معیار ریسک نقدینگی دارای بالاترین اثرگذاری و معیار ریسک سرمایهگذاری حداقل اثرگذاری را دارد. زیر معیار تغییر در ترجیحات مشتریان بالاترین اثرگذاری را دارد و زیر معیار تخمین بازار مناسب بهعنوان اثرپذیریترین زیر معیار قرارگرفته است. معیار ریسک نقدینگی از بین چهار معیار در رتبه اول قرار دارد و از بالاترین اولویت برخوردار است.
Companies try to control risk by using risk management and its factors. Risk management is the process of measuring and then designing a strategy for risk management.This research includes four criteria investment risk And market risk and Country risk and liquidity risk, each of which has sub-criteria are addressed.
Field data through a questionnaire tool And with the benefit of the opinions of experts and experts in the automotive industry has been used.The community of experts consists of 25 experts and Dimatel technique has been used to analyze the data.The results showed that the liquidity risk criterion has the highest
Impact and investment risk criteria have the least impact.The following criteria have the highest impact on changing customer preferences.The appropriate market estimation sub-criterion is considered as the most effective sub-criterion.The liquidity risk criterion is in the first place and has the highest priority.Sub-criteria of market demand forecast and Structural changes in the economy and Complex competition in domestic markets is one of the highest priorities.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماري پژوهش صنعت خودروسازي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (ايران خودرو و سايپا) هسـت که متشکل از ٢٥ خبره به عنوان نمونه پژوهش تعيين شد؛ و براي تجزيه وتحليل داده ها از رويکـرد ديمتـل استفاده شـده است .
هم اکنون در تعداد قابل توجهي از شـرکت ها، سـازمان دهي مناسـبي براي مديريت ريسک صنعت خودروسازي انديشيده شده و حتي دفاتر تسهيل گري و مديريت ريسـک نيز در بسياري از سازمان هاي جهان تراز تشکيل شده است (پور زماني، ١٣٩٦).
در اين پژوهش اين پرسش مطرح ميشود که عوامل تأثيرگذار بر مديريت ريسک مالي در صنعت خودروسازي کدم اند؟ اغلب مطالعات صورت گرفته در ارتباط با شناسايي عوامل تأثيرگذار بر مديريت ريسک مـالي کـار خود را بر اين هدف پايه گذاري کرده اند که بتوانند ريسک هايي که در درون سازمان ها و شرکت ها بـه علت عدم قطعيت و اطمينان وجود دارد شناسايي کـرده و به صـورت مناسـب ريسـک هاي مربوطـه را مديريت نمايند (خاني پور،١٤٠٠) و مطالعاتي در مورد مديريت ريسـک مـالي در صـنعت خودروسـازي صورت نگرفته است که به نوبه خود شکاف موجود در پژوهش اين حوزه است .
٥. بحث و نتيجه گيري هدف اصلي اين پژوهش به بررسي و شناسايي عوامل مؤثر بر مديريت ريسک هاي مالي در صنعت خودروسازي با استفاده از رويکرد ديمتل اسـت .
"Estimating Downside Risk in Stock Returns under Structural Breaks", International Review of Economics & Finance Volume 58, November 2018, Pages 102-112 Hoyt, R.