چکیده:
چکیدههدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی الگوی خودیاریگری به روش ارزیابی مجدد بر کاهش تنیدگی و افزایش سلامت روانی بود. بدین منظور در یک طرح شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پیشآزمون، 60 نفر از والدین مهدکودک فرشته آسمانی به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. هر دو گروه مقیاس تنیدگی درک شده کوهن و همکاران (1983) و همچنین پرسشنامه سلامت روانی را به عنوان پیشآزمون پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش در معرض 8 جلسه آموزش خودیاریگری به روش ارزیابی مجدد قرار گرفت و گروه گواه هیچ آموزشی را دریافت نکرد. سپس هر دو گروه به پسآزمون پاسخ دادند و دادههای پژوهش به کمک تحلیل کوواریانس تحلیل شد. نتایج نشان دادند که الگوی خودیاریگری به روش ارزیابی مجدد بر کاهش تنیدگی و ارتقای سلامت روانی اثر دارد و درمانگران و مشاوران میتوانند از این شیوه برای کاهش تنیدگی و افزایش سلامت روانی مراجعان استفاده کنند.
The aim of the present research was to investigate the effectiveness of self-learning pattern using re-evaluation on stress and mental health. For this purpose, a number of 60 parents from Fereshte Asemani Kindergarten were selected using available method in a pre-test and post-test pseudo-experimental design and the participants were randomly were divided into control and experiment groups. Both groups completed the Perceived Stress Scale of Cohen et al. (1983) as well as the Mental Health Questionnaire as a pre-test. The experimental group received 8 self-learning training sessions using re-evaluation method and the control group didn’t receive any training. Then both groups responded to the post-test and the research data were analyzed using covariance analysis. The results showed that self-learning pattern using re-evaluation method has a significant effect on reducing stress and promoting mental health, therefore, the therapists and counselors can use this method to reduce stress and increase clients' mental health.