چکیده:
هدف از آنجام این پژوهش نقد پیشفرضهای رفتارگرایانه در پژوهشهای تربیتی است. مداقه درباره درستی فهم رفتار آنسان در گرو بررسی پیش فرضهایی است که محقق تربیتی قبل از پژوهش آنها را لحاظ کرده است. روش انجام این پژوهش کیفی و در مقوله تحلیل مفاهیم میباشد. یافتهها نشان دادندمحقق قالبهای منطقی مفاهیم خود را بر سب زمینه فکری» فا سفی و فرهنگی خود پر میکند در رویکردهای رفتارگرایی» رفتار بر حسب علل یا شرایطی که در ورای خود فرد قرار داره تبیین میشود؛ بنابراین» انسان به منزله معلول نیروهای محیطی نگریسته میشود و تبیین رفتار شکل مکانیستی دارد؛ اما در رویکردهایی که بر عاملیت آدمی تکیه میکننده رفتار تبیینی غایت گرایانه خواهد داشت. بنابراین در رویکردهای مبتنی بر عاملیتء به جای اینکه انسان یکسره تحت تأثیر محیط پیرامونی خود با شد» تحت تأثیر عمل خویش است. نتایج نشان داد که پژوه شگر تربیتی در تفسیر و تغییر رفتار به جای تکیه افراطی بر محیط و جبرهای درونی» به مبانی عمل در فرد بپردازد.
Explaining and understanding human behavior is a very important issue in education. The understanding of human behavior also depends on assumptions considered by educational researcher before he or she embarks on the research. Researchers are influenced by their culture and science is influenced by the origins in the philosophical, anthropological and cultural aspects. In behavioristic approaches, behavior can be explained in terms of causes or conditions that are beyond one’s own control. The man is, therefore, influenced by his environment. Behavior can be explained by the mechanistic form. Yet in other approaches that rely on human agency, behaviors will have a goal-oriented explanatory form. In approaches based on agency, human beings are affected by their actions, not by their environment. Instead of relying excessively on the environment and inner forces, an educational researcher should focus on interpretations and changes of human behavior.