چکیده:
هدف این پژوهش ارائه مدل اخلاق حرفهای مدیران مدارس دوره متوسطه بر اساس آموزههای دینی بود. مطالعه حاضر کاربردی از نوع توصیفی بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس دوره متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه پژوهش طبق فرمول کوکران 323 نفر برآورد که برای اطمینان از حجم نمونه تعداد 400 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با پرسشنامه محققساخته 75 گویهای جمعآوری که روایی صوری و محتوایی آن با نظر متخصصان و روایی سازه آن با روش تحلیل عاملی تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 91/0 بدست آمد. برای تحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS-20 و Smart-Pls-2 استفاده شد. یافتهها نشان داد که اخلاق حرفهای مدیران مدارس بر اساس آموزههای دینی اسلام دارای هفت عامل فنی- تخصصی، اخلاقی، فردی، اجتماعی، حقوقی، پژوهشی و اقتصادی بود که همه آنها دارای بار عاملی مناسبی بودند. همچنین، شاخصهای برازش مدل اخلاق حرفهای مدیران مدارس دوره متوسطه بر اساس آموزههای دینی اسلام حاکی از برازش مناسب مدل بودند و هر هفت عامل بر مدل مذکور اثر مستقیم و معنادار داشتند (05/0P˂).
The aim of this research is to present a model of professional ethics of high school principals based on religious teachings. The present study was applied and of descriptive type. The research population was the high school principals of the city of Tehran in the 2018-19 academic year. The research sample was selected according to Cochran’s formula, including 233 people. To ensure the sample size, 400 people were selected as a sample by multi-stage cluster sampling method. Data were collected by the 75 items researcher-made questionnaire whose face and content validity were set by experts’ opinion. Its construct validity was determined by exploratory factor analysis, and its reliability was determined as 0.91 by Cronbach’s alpha method. To analyze the data, exploratory factor analysis and structural equation modeling methods in SPSS-20 and Smart-PLS-2 were used. The findings showed that the professional ethics of school principals based on religious teachings of Islam had seven factors of technical-professional, ethical, individual, social, legal, research and economic aspects, all of which had the appropriate factor load. Also, the fit indices of the model of professional ethics of the high school principals based on religious teachings of Islam indicated the proper fit of the model and all seven factors had a direct and significant effect on the model (P<0.05).