چکیده:
اهداف: هماهنگی و اختلاف بین والدین درباره علایم هسته ای ADHD و مشکلات برونی سازی مرتبط با آن در تشخیص این اختلال از دلالت های بالینی برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان توافق و اختلاف درجه بندی های والدین در مورد بیش فعالی/ تکانشگری، نقص توجه، مشکلات رفتاری و بدتنظیمی هیجانی در کودکان مبتلا به ADHD است. مواد و روش ها : والدین به صورت جداگانه فرزندان خود را که شامل ۵۱ کودک مبتلا به ADHD در سنین ۶ تا ۱۰ سال بودند، مورد ارزیابی قرار دادند. پرسشنامه ها شامل مقیاس درجه بندی SNAP-IV، پرسشنامه رفتار کودک آیبرگ و فهرست تنظیم هیجان بود. یافته ها: والدین در تمام مقیاسها / زیر مقیاسها به جز بدتنظیمی هیجانی از توافق متوسط برخوردار بودند. توافق والدین در مورد مقیاس تنظیم هیجانی در محدوده نسبتا کم بود. مادران در همه حیطه ها به جز نقص توجه، نمرات بالاتری در مقایسه با پدران ارایه کردند. استرس فرزندپروری مادر و سطح تحصیلات والدین اختلاف درجه بندیهای والدین را پیش بینی کرد. نتیجه گیری: اختلاف درجه بندی های والدین در مورد علایم و مشکلات کودکان مبتلا به ADHD معنی دار است و لازم است در تفسیر مقیاسهای درجه بندی در کودکان مبتلا به ADHD مورد توجه بالینگران قرار گیرد. در استفاده از مقیاسهای درجه بندی برای ارزیابی ADHD استفاده از چند منبع اطلاعات پیشنهاد می گردد.
Objectives: Inter-parental correspondence and discrepancy of children's core symptoms and related externalizing problems in ADHD school-age children have clinical implications in the diagnosis of ADHD. This study aimed to examine mother–father agreement and discrepancy on ratings of hyperactivity/impulsivity, inattention, behavior problems, and emotion dysregulation in their offspring.
Methods: Parents separately assessed 51 ADHD children aged 6 to 10 years using the SNAP-IV rating scale, Eyberg Child Behavior Inventory, and Emotion Regulation Checklist.
Results: Parents had a moderate agreement on all scales/subscales except on emotion dysregulation which was in the range of fair agreement. Mothers rated higher than fathers in all areas except inattention. Mother's parenting stress and parental education level could predict parental discrepancy.
Conclusions: Mother-father discrepancy is clinically significant and clinicians should take it to account when interpreting results of rating scales in ADHD children. multiple informants are suggested in using rating scales in ADHD assessment.