چکیده:
شرکتهای گردشگری با توجه به نو پا بودن و عدم امکان جذب نیروی انسانی گران قیمت و با اتکا بر دانش، این امکان را خواهند داشت که از توانمندی فناورانه بهره مند شوند؛ بنابراین در این پژوهش باهدف استخراج میزان تاثیر توانمندی و هوشمندی بر تجاری سازی در شرکتهای گردشگری، تلاش میشود که ارتباط بین فرآیند هوشمندی، توانمندی و تجاری سازی فناوری موردبررسی قرار گیرد. مطالعه حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی- تحلیلی است و جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان شرکتهای فعال در حوزه گردشگری شهرستان سرعین در سال 1400 است. که به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده، بر اساس فرمول نمونهگیری مورگان 58 نفر تعیین شد که بعد از توزیع پرسشنامه 41 عدد از آن قابلیت استفاده را داشتند. پرسشنامه مورداستفاده در تحقیق محقق ساخته است که شاخصهای آن از مطالعات و پیشینه مرتبط اخذ و بومیسازی شده است. روایی ابزار سنجش تحقیق بر اساس نظرات اساتید متخصص و کارشناسان خبره و پایایی مدل تحقیق و تجزیهوتحلیل دادهها نیز با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی در نرمافزار SMART PLS انجام شد. یافتههای تحقیق نشان داد که هوشمندی تاثیر مثبت و معنی داری بر توانمندی (537/0 β= و 341/7 T=) و تجاری-سازی در میان شرکتهای گردشگری شهرستان سرعین (813/0β= و 827/10T=) دارد. همچنین توانمندی تاثیر مثبت و معنی داری بر تجاری سازی در میان شرکتهای گردشگری شهرستان سرعین (935/0β= و 255/9 T=) دارد.
خلاصه ماشینی:
تجاريسازي وقتي آغاز ميشود که يک سري کسب وکار به عنوان شيوه اي براي استفاده از پيشرفت هاي مهندسي يا علمي باهدف پاسخ به نياز بازار از طريق طراحي، توسعه ، ساخت و توليد و بازاريابي و تلاش هاي بعدي براي ارتقاء محصول ، ايجاد شود (ليو ١ Karlsson ٢ Kumar & Jain ٣ Reamer ٤ Kollmer & Dowling ٥ Mitchell & Singh و جييانگ ١؛٢٠٠١).
موضوع تحليلي بر رابطه هوشمندي و تجاريسازي در ميان سازمان هاي گردشگري شهرستان سرعين : با تاکيد بر توانمندي فناورانه ، موضوعي جديد در پيشنه تحقيقات حوزه گردشگري محسوب شده و بررسي پيشنه نظري موجود نيز حاکي از آن است که مفاهيم اين موضوع به صورت پراکنده در تحقيقات قبلي موردبررسي قرارگرفته است که در ادامه به آن ها شاره ميگردد؛ ١ Porter 29 صمدي و همکاران (١٣٩٧) در تحقيقي به بررسي رابطه بين هوشمندي فناوري و نوآوري استراتژيک در شرکت هاي مستقر در پارکهاي فناوري پرداختند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضيه دوم پژوهش اين گونه عنوان شد که هوشمندي فناورانه تأثير معنيداري بر تجاريسازي فناوري شرکت هاي گردشگري شهرستان سرعين دارد.
فرضيه سوم پژوهش اين گونه عنوان شد که توانمندي فناورانه تأثير معنيداري بر تجاريسازي فناوري شرکت هاي گردشگري شهرستان سرعين دارد.