چکیده:
هدف: مطالعه حاضر با هدف مطالعهی تأثیر و ماندگاری(پایداری اثر تمرین) حافظهکاری (توانایی در به خاطر آوردن و مدیریت اطلاعات) و خودپنداره (ارزشیابى کلى فرد از شخصیت خویش) در بین کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی طراحی و اجرا شد.روشها: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با گروه گواه بود.30 دختر10-8 سال دارای اختلال هماهنگی رشدی، بر اساس نمرهی کسب شده در مجموعه آزمون سنجش حرکت کودکان و نمره هوشی به دوگروه تجربی و گواه تقسیم شدند. از آزمونهای N-back جهت سنجش حافظهکاری و از آزمون پیرز-هریس2 جهت بررسی خودپنداره استفاده شد. پروتکل تمرینی شامل مجموعه بازیهای شناختی، حرکتی و بنیادی بود که توسعهی مؤلفههای حافظهکاری و خودپنداره را مد نظر قرار داده بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دو راهه با اندازهگیری مکرر در عامل آزمون (زمان) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج: یافتهها نشان داد عملکرد حافظهیکاری (000/0 = p ) و خودپنداره(13./. = p). نتایج پژوهش حاضر نشان داد که نمرات حافظه کاری و خودپنداره به طور معنی داری در گروه تمرین در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافته است. همچنین، اثر ماندگاری تمرین بعد از سه ماه بر حافظهکاری (000 /0= p) و خودپنداره(49./. =p) حفظ شد.نتیجهگیری: بر پایهی یافتههای پژوهش حاضر، بازیهای منتخب بر بهبود و ماندگاری حافظهکاری و خودپنداره کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی مؤثر میباشد.واژههای کلیدی: اختلال هماهنگی رشدی، بازی، حافظهکاری، خودپنداره،کودکان
Purpose:The aim of this study was to study the effect and persistence (stability of exercise effect), working memory (ability to remember and manage information) and self-concept (overall evaluation of one's personality) among children with developmental coordination disorder.Methods: The present study was a quasi-experimental study with a control group. 30 girls aged 8-10 years with developmental coordination disorder were divided into experimental and control groups based on the score obtained in the children's movement test and intelligence score. N-back tests were used to measure working memory and Pierce-Harris 2 test was used to assess self-concept. The training protocol included a set of cognitive, motor, and basic games that considered the development of memory and self-concept components. Data were analyzed using two-way analysis of varianceFrequent measurements on the test factor (time) were analyzed.results: Findings showed working memory function (p = 0.000) and self-concept (p = 13.13). The results of the present study showed that working memory and self-concept scores increased significantly in the exercise group compared to the control group. Also, the effect of training permanence after three months on working memory (p = 0.000) and self-concept (p = 0.49) was maintained.Conclusion: Based on the findings of the present study, selected games are effective on improving and maintaining the working memory and self-concept of children with developmental coordination disorders.Keywords: Developmental coordination disorder, play, working memory, self-concept, children