چکیده:
صلیبیها در سدههای میانه بخشهایی از قلمرو غربی جهان اسلام را تصرّف و استقرارشان را تا سده ششم و هفتم تداوم بخشیدند. توجه به آموزههای دینی فارغ از تعدّد قومی، سیاسی و مذهبی، میتوانست نقش راهبردی در نحوه رویارویی مسلمانان با مهاجمان صلیبی داشته باشد. پرسش اصلی پژوهش این است که آموزه وحدت اسلامی در سه دوره آغازین، میانی و پایانی جنگهای صلیبی چه تاثیری بر رویارویی مسلمانان با مسیحیان داشته است؟ دستاوردهای این پژوهش که با روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده، نشان میدهد، کاربست آموزه وحدت در جبهه اسلامی با موانعی چون فقدان انسجام سیاسی، تنوّع قومی و تشتّت مذهبی و فعالیّت مستقل برخی گروههای شبهنظامی مانند اسماعیلیه روبرو بود. با این همه گاهی با بازخوانی برخی آموزههای مشترک دینی مانند خاتمیّت پیامبر (ص)، جامعیّت و برتری دین اسلام، وجوب جهاد با کفّار و لزوم اطاعت از ولیامر، وحدت اسلامی تحقّق یافته است. تغییر ساختار سیاسی به شکل همگرا با ائتلاف برخی دولتهای منطقه توسط عمادالدین زنگی، انسجام ساختار عقیدتی به همّت نورالدین زنگی و تلفیق آنها از سوی صلاحالدین ایوبی، راهبردهایی بود که تکوین جبهه متّحد اسلامی را میسّر ساخت و الگویی برای سلاطین مملوکی شد.
In the middle ages, the Crusaders possessed some parts of the western territory of the Islamic world and continued their establishment until the 6th and 7th centuries. Considering religious teachings regardless of ethnic, political, and religious diversity could have played a strategic role in how Muslims faced the crusaders. The main question of the research is how Islamic unity doctrines in the three periods of the beginning, middle, and end of the crusades influenced the confrontation between Muslims and Christians? Using a descriptive-analytical method, the results of the research indicate that the application of the doctrines of unity on the Islamic side faced some obstacles such as the lack of political cohesion, ethnic diversity, religious fragmentation, and the independent activity of some paramilitary groups like The Isma'ili. Despite all that, sometimes by rereading some common religious doctrines such as the finality of the Prophet (PBUH), the comprehensiveness and superiority of the Islamic religion, the necessity of jihad against the infidels and obeying the ruler, Islamic unity has been accomplished. Changing the political structure in a convergent form with the coalition of some governments in the region by ʿImad al-Din Zangi, the integration of the ideological structure by Nur al-Din Zangi and their integration by Salah al-Din Ayyubi were the strategies that facilitated the formation of the Islamic United Front and became a model for the Mamluk sultans.