چکیده:
دادگستری در لغت به معنی اجرای عدالت است. در اصطلاح حقوقی مقصود از دادگستری، نهادی است که شامل همه تشکیلات مربوط به رسیدگی به شکایات و تظلّمات مردم میباشد. ازاینروست که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در اصل 159، دادگستری را مرجع رسمی تظلّمات و شکایات معرفی میکند. یکی از مسائل مهم در تحقق عدالت، چگونگی برخورد کارکنان این نهاد با ارباب رجوع است. افرادی که مشکلات بسیاری دارند و بعضا با شرایط روحی و مالی نامناسبی مراجعه میکنند. هدف تحقیق حاضر، ارائه الگوی تکریم ارباب رجوع در دادگستری اصفهان خواهد بود. بهمنظور دستیابی به این هدف، از روششناسی کیفی مبتنی بر روش نظریه برخاسته از دادهها شامل سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی و با بهرهگیری از رویکرد سیستماتیک استراوس و کوربین استفاده شده است. تعداد مشارکتکنندگان 33 نفر بود که نمونهگیری به شیوه هدفمند و با توجه به شاخص اشباع نظری انجام شد. در این زمینه، 33 مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته با استفاده از نمونهگیری نظری و در ادامه تکنیک گلولهبرفی با کارکنان و مراجعان به دادگستری اصفهان انجام شده است. بهمنظور ارزیابی اعتبار، مصاحبههای پیاده شده، چندین بار مورد ارزیابی قرار گرفته و سپس تفسیرمصاحبه پنجنفر از مصاحبهشوندگان برای آنها بازگردانده شد که مورد تایید قرار گرفت. همچنین در مراحل پایانی خلاصهای کلی از الگوی صورتبندی شده به چند تن از استادان مدیریت، فرهنگ و روانشناسی بهطور مجزا، ارائه و نظرات آنها بهمنظور اصلاح و تعدیل اخذ شد و در انتها الگوی طراحی شده توسط چند نفر از اساتید و مصاحبهشوندگان رویت شده و اصلاحاتی روی آن انجام گرفت. پدیده اصلی تحقیق " تکریم ارباب رجوع " نام گرفت. شرایط علی شامل حسن برخورد، ساختار سازمانی و ویژگی کارکنان، شرایط مداخلهگر شامل سرعت در روند و تکریم کارکنان شرایط زمینهای شامل محیطی و فرهنگی استراتژیها شامل تقویت زیرساختهای تسهیلی، سیستم ارزیابی پرسنل، توانمندسازی، اعمال صحیح قانون، مدیریت بهینه مراجعات، آموزش و فرهنگسازی و پیامدهای حاصل شامل آرامش اجتماعی، اعتماد اجتماعی، پیشبرد امور بهدست آمد.
Justice literally means the administration of justice. In the legal term, justice is an institution that includes all organizations related to handling people's complaints and grievances. This is why the Constitution of the Islamic Republic of Iran, in Article 159, introduces the judiciary as the official authority for grievances and complaints. One of the important issues in the realization of justice is how the employees of this institution deal with clients. People who have many problems and sometimes come with inappropriate mental and financial conditions. The purpose of this study was to present a model of honoring the client in Isfahan justice. In order to achieve this goal, a qualitative methodology based on the data theory method was used, including three stages of open, axial and selective coding, using the systematic approach of Strauss and Corbin. In this regard, 33 in-depth and semi-structured interviews were conducted using theoretical sampling and then the snowball technique with staff and clients of Isfahan Justice. In order to assess the validity, the conducted interviews were evaluated several times and then the interview interpretations of the five interviewees were returned to them, which was approved. Also, in the final stages, a general summary of the face pattern. Were presented to several professors of management, culture and psychology separately, and their opinions were obtained for correction and adjustment, and finally the model designed by several professors and interviewees was seen and corrected. It was done on it. The main phenomenon of the research was called "honoring the client". Causal conditions include good manners, organizational structure and staff characteristics, intervening conditions including speed in the process and honoring employees. Optimal referral management, education and culture, and outcomes including social peace, social trust, and advancement were achieved.
خلاصه ماشینی:
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل (١) مدل شماتيک تکريم ارباب رجوع به شيوه داده بنياد بحث در يافته ها يافته هاي پژوهش نشان داد که تکريم ارباب رجوع در دادگستري شهر اصفهان از شرايطي علي ِ شامل حسن برخورد، ساختار سازماني و ويژگي کارکنان ايجاد ميشود که عوامل محيطي و فرهنگي نيز زمينه ساز آن است ، شرايطي مداخله گر شامل سرعت در روند و تکريم کارکنان به ايجاد راهبردهايي چون تقويت زيرساخت هاي تسهيلي، سيستم ارزيابي پرسنل ، توانمندسازي، اعمال صحيح قانون ، مديريت بهينه مراجعات ، آموزش و فرهنگ سازي کمک ميکند که درنهايت منجربه پيامدهايي چون آرامش اجتماعي، اعتماد اجتماعي و پيشبرد امور ميگردد که در ادامه همه مؤلفه هاي اصلي تشريح ميشود: ١- شرايط علي ِ ١-١- حسن برخورد اين مؤلفه شامل سه زيرمؤلفه "برخورد عادلانه "، "برخورد مناسب " و "همدلي و خوب گوش دادن " است که در اين خصوص ميتوان به گفته شرکت کننده شماره ١ اشاره کرد که ابراز داشت : "به هر دو طرف آن ها هر دو را از باب ديدگاه عدالتي از باب ديدگاه توازن ما بايد با يک چشم بنگريم با يک چشم با روي خوش با ديد باز بهشان نگاه کنيم تا انشاالله اين معناي تکريم در واقع جايگاه خودش را پيدا کند.