چکیده:
اهمیت بالای حملونقل و تأثیرگذاری آن بر بسیاری از حوزههای اقتصادی، اجتماعی، محیطزیست باعث شده که برنامهریزان تلاش کنند این موضوع را بهعنوان ابزاری برای یکپارچگی منطقهای به کارگیرند. آیندهنگاری این امکان را برای متخصصان منطقهای فراهم میکند تا تدبیری جهت یکپارچگی منطقهای پیدا کنند. روش تحقیق حاضر بر اساس هدف کاربردی و بر اساس شیوه جمعآوری اطلاعات جزو پژوهشهای اسنادی است. به لحاظ فرایند پژوهش در مرحله مبانی نظری شامل شناسایی پتانسیلها و پیشرانهای یکپارچگی منطقهای فارس و اصفهان است. سپس در مرحله تحلیل از طریق مصاحبه با کارشناسان وزندهی پیشرانها صورتگرفته و با نرمافزار MICMAC تحلیل شدهاند. بهمنظور تحلیل وضعیت موجود و تدوین راهبردها از تکنیک SWOT استفاده گردید. در پایان برای نوشتن سناریو از پیشرانهایی استفاده شده که بالاترین میزان اهمیت و بالاترین میزان عدمقطعیت را داشته باشند. از برخورد پیشرانها و وضعیتهای احتمالی 8 سناریو برای یکپارچگی منطقهای تعریف شد که سناریو طلایهدار توسعه تحت بیرق اشتغال بهعنوان پایدارترین سناریو شناسایی شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تأثیرگذارترین متغیرها شامل مدیریت کارآمد با میزان اثرگذاری 73، تأثیر تحریمها 71، نرخ اشتغال 65 هستند. ازاینرو بنا بر استفاده از مدیریت کارآمد یکپارچه و بهرهگیری از سیاستهای خنثیکننده یا کاهشدهنده اثر تحریمها چنانچه در مسیر مناسب حرکت کند موجب توسعه بخش خصوصی، استفاده از نیروهای متخصص همچنین توسعه صنعت حملونقل که از ارکان اصلی یکپارچگی منطقهای در حملونقل هستند را میتوان ذکر کرد. لذا رویکرد سناریونویسی در حملونقل بهصورت یکپارچه با رشد سریعی همراه خواهد بود که منجر به مشارکت نهادهای سرمایهگذار و بهبود شرایط عملکردی میگردد.
The high importance of transportation and its impact on many economic, social, and environmental fields has made planners try to use this issue as a tool for regional integration. Foresight provides this possibility for regional experts to find a plan for regional integration. The current research method is based on the practical purpose and based on the method of collecting information among documentary researches. In terms of the research process, in the stage of theoretical foundations, it includes identifying the potentials and drivers of the regional integration of Fars and Isfahan. Then, in the analysis stage, the weighting of the propellants was done through interviews with experts and analyzed with MICMAC software. In order to analyze the current situation and develop strategies, SWOT technique was used. In the end, drivers with the highest importance and the highest uncertainty are used to write the scenario. From the collision of drivers and possible situations, 8 scenarios were defined for regional integration, and the layered scenario of development under the banner of employment was identified as the most stable scenario. The findings of the research show that the most influential variables include efficient management with an impact rate of 73, the impact of sanctions at 71, and the employment rate at 65. Therefore, based on the use of integrated efficient management and the use of policies that neutralize or reduce the effect of sanctions, if it moves in the right direction, it will lead to the development of the private sector, the use of specialized forces, and the development of the transportation industry, which are the main pillars of regional integration in transportation. did Therefore, the approach of scenario writing in transportation will be associated with rapid growth in an integrated manner, which will lead to the participation of investment institutions and the improvement of performance conditions.
خلاصه ماشینی:
ابعاد، مؤلفه و معيارهاي يکپارچگي منطقه اي، منبع : نگارندگان ابعاد مؤلفه معيار منابع 1 Bara and Zoti 2 Zetsov and Kutzmeier 3 Asheim عدالت اجتماعي: خدمات فرهنگي و تفريحي، رفاه باسوادي جمعيت عمومي، اجتماعي و مشارکت اجتماعي: همکاري عمومي و خصوصي (اسلامي، مهاجرت ، تعادل و يکپارچگي، فعاليت سرمايه اجتماعي: مسکن ، الگوي اجتماعي، مالکيت (1396 گردشگري، جمعيت زمين تجارت و بازرگاني: تجارت آزاد و بين المللي افزايش اشتغال ، کيفيت توليد، توليد و صنعت : شيوه توليد، کيفيت توليد، تنوع ، تنوع توليد، سرمايه گذاري داخلي ظرفيت (کريمي، آب و کشاورزي: منابع آب زيرزميني، خشکسالي، و خارجي، پيشرفت هاي فناوري (1385 اقتصادي آلودگي محيط به نفع مردم ، استفاده از (سلطاني، سرمايه هاي منطقه و بين المللي، خدمات : خدمات الکترونيک و حضوري، مشارکت (1393 تخصصيشدن توليدات و صنعت ، شهروندان افزايش رقابت دانش بنيان : علم و تکنولوژي، فناوري هايتک ابعاد منابع طبيعي: بهره برداري بهينه از منابع طبيعي (اسد، ١٣٩٩) يکپارچگي حفاظت محيط زيست : بهره وري انرژي، سطوح توليد انرژي پاک، منابع طبيعي، زيست محيطي آلودگي منابع آب ، مخاطرات طبيعي (اسماعيلي، منطقه اي (1398 اکولوژيک : تعادل اکولوژيکي آموزش : سوادآموزي جمعيت و مهاجرت ، آموزش و فرهنگي سرمايه اجتماعي: آداب ورسوم ، فرهنگ ، امنيت سواد، ترويج جوامع صلح آميز، (اميري گور، (1396 ظرفيت اجرايي حمل ونقل : شبکه راه ، ارتباطات فناوري: فناوري نوين ، فعاليت دانش محور، فناوري شبکه ارتباطي، شبکه ترانزيت ، زيرساختي و توليد توزيع خدمات ، شبکه انرژي، (سلطاني، زيربنايي گردشگري: فرهنگ گردشگري، رونق و رويکرد شبکه بهداشتي درماني، مسکن و ١٣٩٢) گردشگري زمين بهداشت : خدمات بهداشتي و درماني ساختار فضايي: موقعيت جغرافيايي، پيوندهاي تغيير کاربري اراضي، الگوي (درياباري، کالبدي خارجي، مورفولوژي منطقه ، برنامه ريزي منطقه اي توسعه فضايي، رشد شهرنشيني (1397 روش تحقيق آينده نگاري، هنر بررسي عدم قطعيت هاي آينده و محتمل دانستن امکان وقوع حالت هاي گوناگوني از آينده به جاي يک آينده خاص است (تقيلو و همکاران ، ١٣٩٥ :٤) که از نظر روش ، چشم انداز، افق و تحليل مسائل تفاوت هاي بنيادين با شيوه برنامه ريزي سنتي دارد (رهنما و همکاران ، ١٣٩٣ :٥).