چکیده:
هدف اصلی این پژوهش سنجش میزان آگاهی ازمنشورحقوق شهروندی کتابداران واعضای بالای 18 سال کتابخانه های عمومی شیراز،به عنوان مراکز یادگیری مادام العمر می باشد.روش پژوهش پیمایشی میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه محقق ساخته میباشد. و جامعه پژوهش را32 کتابخانه عمومی 64 نفر کتابدار و 21529 نفر از اعضای کتابخانه های عمومی شیراز تشکیل دادهاند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آماره های توصیفی و آماره های استنباطی و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از نرم افزار SPSS استفاده شده است.یافته های پژوهش نشان دادند میزان آگاهی از منشور حقوق شهروندی جمهوری اسلامی ایران در بین کتابداران و اعضای بالای 18 سال کتابخانههای عمومی شیراز پایینتر از حد متوسط است. همچنین میزان امکانات، منابع و ظرفیتهای کنونی کتابخانههای عمومی در جهت پاسخگوی به نیازهای افراد جامعه در خصوص آموزش حقوق شهروندی از دیدگاه کتابداران و اعضاء پایینتر از حد متوسط است. از دیدگاه کتابداران و اعضاء کتابخانههای عمومی شیراز، نقش کتابخانهها در ارتقاء دادن سطح آگاهی حقوق شهروندی به صورت مادامالعمر در جامعه پایینتر از حد متوسط است. همچنین نقش و جایگاه کتابداران کتابخانه های عمومی از نظر حرفهای در آموزش و تسهیل یادگیریهای مادام العمر از دیدگاه کتابداران بالاتر از حد متوسط و از دیدگاه اعضای کتابخانهها پایینتر از حد متوسط است.بحث و نتیجه گیری : این پژوهش جزو اولین پژوهش هایی است که به بررسی میزان آگاهی از منشور حقوق شهروندی کتابداران در کتابخانه های عمومی پرداخته و نقش کتابخانه های عمومی در یادگیری های مادام العمر را بررسی مینماید.
AbstractPurpose: This survey investigated the awareness level of Citizenship rights of librarians and public libraries’ members who are over 18 years while these libraries are considered as a center for lifetime learning and their social functions are scrutinized. Method: The descriptive-survey method is used in this applied research. The data are gathered by the questionnaires which are made by the researchers. The questions are designed according to Likert Scale.this research, thirty-two public libraries with their sixty-four librarian and 21529 members (over eighteen years) form the statistical population. According to Morgan Table, the random sample is 55 librarians and 377 members who are over eighteen years old. The data are analyzed by descriptive and inferential statistics using SPSS 24. Findings: The findings based on the ideas of librarians and members showed that the following cases are less than average in public libraries: 1- knowing about the Islamic Republic’s citizenship rights 2- The facilities, resources and current capacities of the public library to teach citizenship rights 3- the role of public libraries to improve the awarning of citizenship rights 4- the role and position of the librarian to teach and facilitate the life long learning. 63.6% of librarians believe that appropriate policies and guidelines for how to provide lifelong learning services need to be designed and implemented by public libraries.Discussion and Conclusion: The current research is the first research carried out on the Study of the Awareness Level of Citizenship Rights for Librarians and Public Libraries members of Shiraz and Its Role in Lifelong Learning.Keywords: Public Libraries, Citizenship Rights, Life Learning