چکیده:
با توجه به ماهیت پیچیده و پویای شهر، همواره انتقاداتی به طرحهای جامع شهری از لحاظ نظری و محتوایی وارد میشد. لذا طرحهای راهبردی بهعنوان الگوی جایگزین طرح های مذکور مد نظر قرار گرفت اما در اجرا و عمل با موانعی رو به رو شد. در این راستا مطالعه حاضر به بررسی موانع طرحهای راهبردی در ایران با تأکید بر دیدگاه نگرشی دانشی میپردازد. روش پژوهش - توصیفی - تحلیلی و شیوه جمع آوری اطلاعات و داده ها، پیمایشی کتابخانه ای می باشد. روش نمونه گیری به صورت غیراحتمالی در دسترس است. تعداد نمونه شامل 01 نفر از اساتید و پژوهشگران متخصص در این زمینه است. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS تجزیه و تحلیل شد و از آمار استنباطی (آزمون فریدمن) برای رتبه بندی موانع شناسایی شده، استفاده شد. نتایج نشان داد، از مهمترین موانع در عامل نگرشی، ترس از تغییر، عدم آمادگی در برابر تغییر، از دست دادن جایگاه می باشند. و از مهمترین موانع در عامل دانشی، شکاف میان علم و دانش، توضیح ناکافی به کارکنان درباره دانش، نیاز به آموزش بود. همچنین نتایج آزمون ها، نشان داد که موانع نگرشی دانشی، در راستای تغییر رویکرد جامع به راهبردی، وضعیت منفی و نامطلوب را نشان می دهند. با توجه به نتایج حاصل از آزمون فریدمن عامل نگرشی دانشی از بین سایر عوامل بر تغییر رویکرد به راهبردی نقش کلیدی تری دارد.
According to the complex and dynamic nature of the city, there were always criticisms of comprehensive urban plans in terms of theory and content. Therefore, strategic plans were considered as an alternative model of the mentioned plans, but in implementation and practice, they faced obstacles. In this regard, the present study examines the obstacles of strategic plans in Iran with emphasis on the attitude-knowledge perspective. The research method is descriptive-analytical and the method of collecting information and data is survey-library. Non-probability-available sampling method was chosen. The number of samples includes 30 professors and researchers specializing in this field. Data were analyzed using SPSS software and inferential statistics (Friedman test) were used to rank the identified barriers. The results showed that the most important barriers in the attitudinal factor are fear of change, unpreparedness for change, and loss of status. And one of the most important obstacles in the knowledge factor was the gap between science and knowledge, inadequate explanation to employees about knowledge, and the need for training. Also, the test results showed that attitude-knowledge barriers, in order to change the comprehensive approach to strategic, show a negative and unfavorable situation. According to the results of Friedman test, the attitude-knowledge factor has a more key role in changing the approach to strategy among other factors.