چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل و مؤلفههای مؤثر بر کیفیت عملکرد نومعلمانِ دانشآموختۀ شیمی در فرایند تدریس علوم تجربی دورۀ اول دبیرستان میباشد. روش پژوهش کیفی و از نوع داده بنیاد است. جامعه آماری شامل کلیۀ نومعلمان دانش آموختۀ شیمی و مدرسانِ دانشگاهِ فرهنگیان و همچنین متخصصان حوزۀ آموزش علوم تجربی در آموزش و پرورش بود. نمونۀ پژوهش روش نمونهگیریِ هدفمند انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها، از مصاحبۀ نیمه ساختار یافته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش کدگذاری اِسمیت استفاده شد. روایی پژوهش از روش بازآزمایی اعضاء بدست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد که عوامل و مؤلفههای مؤثر بر کیفیت عملکرد نومعلمان برای تدریس علوم تجربی، حاوی پنج بُعد و بیست و هفت مؤلفه است که به ترتیب اهمّیّت شامل: برنامۀ درسی دانشگاه فرهنگیان، میزان آگاهی از مفاهیم علوم و دانشِ آموزشِ محتوا، میزان توانایی در تدریس، فعالیتها و توسعۀ حرفهای، امکانات و محتوای درسی میباشد. در نتیجه برای دستیابی به کارایی مؤثر نومعلمان، بازنگری و ساماندهی برنامۀ درسی دانشگاه فرهنگیان و رفع نارساییهایِ موجود، پایش و پژوهش در شیوههای کارآمد کارورزی، تنظیم هِرم اعضای هیأت علمی دانشگاه، متناسب سازیِ برنامه درسی با توسعه و پیشرفت علم و فناوری، گسترش و اصلاح نگرشِ نو معلمان نسبت به روشها و فنون تدریس در بهبود و اثر بخشی برکیفیت آموزشی نیاز است.
This research aimed to identify the factors and components that affect the quality of performance of new chemistry teachers in the process of teaching sciences in the in the first grade of secondary school. The research method was qualitative based on grounded theory. The research population included all new chemistry teachers and lecturers of Farhangian University, and experts in teaching sciences. The research sample was selected by purposeful sampling. Semi-structured intervie ws were used to collect data. Smith's coding method was used to analyze the inform ation. The research validity was obtained through the member rete sting method. Findings showed that the influential factors and components of the quality of new teachers' performance for teaching sciences contain five dimensions and twenty-seven compo nents, which in order of importance include: the curriculum of Farhan gian University, the level of knowl edge of science concepts and knowledge of education, the ability in teaching, activities and profess sional development, facilities and curriculum content. Therefore, in order to achieve the effective efficie ncy of new teachers it is necessary to revise and organize the curriculum of Farhangian University and to solve the existing deficiencies, to monitor and research on effective methods of internship, to adjust the pyramid of university faculty members, to adapt the curriculum to the development and progress of science and techn ology, to expand and improve the new attitude of teachers towards teaching methods and techniques.