چکیده:
سلامت معنوی در بردارنده ابعاد مختلف درونی و بیرونی است که با واسطههایی قابل تبدیل به هم است. سلامت معنوی در کنار سلامت اجتماعی معنا مییابد. در این مقاله رابطه سلامت معنوی با سلامت اجتماعی گردشگران مذهبی شرکت کننده در پیادهروی اربعین بررسی میشود و سوال آن نیز عبارت است از: آیا میان سلامت معنوی و سلامت اجتماعی گردشگران مذهبی شرکت کننده در پیادهروی اربعین رابطه وجود دارد؟ روش تحقیق این مطالعه توصیفی ـ همبستگی است و جامعه آماری آن نیز تمام شرکت کنندگان در پیادهروی اربعین هستند. از آنجا که تعداد شرکت کنندگان در این مراسم هم مشخص نیست، جامعه آماری آن نامحدود در نظر گرفته شد و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود 384 نفر تعیین گردید. یافتهها حاکی از این است که سلامت معنوی با سلامت اجتماعی گردشگران مذهبی و نیز ابعاد سلامت معنوی (شناختی، عواطف و کنشی) با سلامت اجتماعی ارتباط معناداری دارد. همچنین وضعیت تاهل با ابعاد سلامت معنوی، و نیز جنسیت با ابعاد شناختی تفاوت معناداری دارد. در نتیجه هرچه میزان سلامت معنوی افزایش یابد، میزان سلامت اجتماعی نیز بیشتر میشود. در تحقیق حاضر مشخص شد که نزدیک به 36 درصد از واریانس (تغییرات) متغیر میزان سلامت اجتماعی توسط متغیر مستقل تبیین میشود. پیادهروی اربعین با توجه به خصوصیاتی که دارد ـ از جمله حضور داوطلبانه و اختیاری افراد از طبقات مختلف اجتماعی و با سطوح مختلف اعتقادی و باوری ـ فرصت و زمینه مناسبی را برای ایجاد همبستگی، انسجام و مشارکت اجتماعی فراهم میکند که از این طریق میتوان برای افزایش شکوفایی و پذیرش اجتماعی گام برداشت.
Numerous internal and external aspects of spiritual health are modifiable via intermediaries. Spiritual health is understood along with social health. In this article, the relationship between the spiritual health and social health of the religious tourists who participate in the Arba’een walk is examined to ask: Is there a correlation between the spiritual health and social health of the religious tourists who participate in the Arba’een walk? All Arba’een Walk participants made up the statistical population for this study’s descriptive-correlation method research. The sample size was calculated using Cochran’s method for an infinite population of 384 because the number of attendees at this ceremony was unknown. According to the research, the spiritual health and social health of religious tourists, as well as the categories of spiritual health—cognitive, emotional, and behavioral—and social health are significantly correlated. Additionally, there are meaningful correlations between gender and cognitive aspect, as well as between marital status and spiritual health; the higher spiritual health, the higher social health. This study discovered that the independent variable accounts for over 36% of the variance (changes) of the social health variable. Due to its characteristics, including the voluntary and optional presence of people from different social classes with varying levels of belief and faith, the Arba’een walk offers a suitable opportunity and background for developing solidarity, cohesion, and social participation, increasing prosperity and social acceptance.