چکیده:
امروزه علاوه بر یادگیری زبان دوم/خارجی، برنامه های آموزشی و درسی که مهارت های تفکر را ارتقا می بخشند، میتوانند برای کودکان، جامعه و جهان مفید باشند. این مقاله با هدف بررسی چگونگی استفاده از تفکر انتقادی در آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی به کودکان خردسال انجام شد. پژوهشگران برای به تصویر کشیدن پیشرفت مهارتهای تفکر انتقادی دو کودک سه ساله دوقلو در حین یادگیری زبان خارجی ، از یک مطالعه کیفی موردی توصیفی در مدت یکسال و نیم استفاده کردند. بر طبق تحلیل محتوای کیفی در این تحقیق، قصه گویی و گفتوگو و تعامل بین کودکان و مادر آنها، دو محور اصلی در بهرهگیری از تفکر انتقادی در آموزش زبان انگلیسی به این دو کودک خردسال بودند. بررسی کیفی یافتهها نشان داد که اصول آموزش و یادگیری مبتنی بر نظریه اجتماعی- فرهنگی ویگوتسکی میتواند حتی برای زبانآموزان خردسال مفید و قابل اجرا باشد. با فراهم کردن محیط آموزشی غنی از حمایت و میانجیگری مناسب بزرگسالان ماهر و با ایجاد فرصت تعامل معنادار با افراد پیرامون، کودکان میتوانند به رشد شناختی بالاتری دست یابند. یافتههای پژوهش حاضر میتواند کمک کند تا در تبیین مدل آموزشی جدید، آموزش مهارتهای تفکر انتقادی در کلاسهای زبان انگلیسی گنجانده شود.
Besides learning a second/foreign language, many educators nowadays believe that education programs and curriculums promoting thinking skills might benefit children, society, and the world. This study explored how critical thinking could be infused into teaching English to young children. Researchers employed a descriptive case study design to portray two three-year-old twins’ critical thinking skills in the early years of life (3-4/5). The findings revealed two main themes to infuse critical thinking in teaching English: the art of storytelling and conversation and interaction between the twins and their mother. Qualitative analysis of the findings showed that the principles of teaching and learning based on Vygotsky’s sociocultural theory could be helpful and applicable even to young language learners. By providing an educational environment that provides appropriate support and mediation by skilled adults and creating opportunities for meaningful interaction with those around them, children can achieve higher cognitive development. This research can share its findings with education communities and very young children’s teachers to promote a new professional development model for infusing critical thinking skills in very young learners’ classrooms.
خلاصه ماشینی:
بر طبق تحلیل محتـوای کیفی در این تحقیق ، قصه گویی و گفت وگو و تعامل بین کودکان و مـادر آن هـا، دو محـور اصلی در بهره گیری از تفکر انتقادی در آموزش زبان انگلیسی بـه ایـن دو کـودک خردسـال بودند.
اگرچه خواندن کتاب همواره یکی از روش هـای مورد استفاده توسط آموزگاران و مربیان برای سرگرمی و آموزش کودکان در هر گروه سـنی بوده است (٢٠١٣ ,Ghosn ;٢٠١٤ ,Brewster &Ellis )، داستان های فلسفی « باید خواننـده را بـه تفکری مستقل فرا بخوانند و اندیشه های گنجانده شده در خود را در تعامل با ایده هـای دیگـر مورد بحث قرار دهند» (ناجی.
٤. یافته های پژوهش جدول ١، محورهای اصلی برای دسته بندی پرسش پژوهش را توضـیح مـیدهـد « چگونـه می توان در آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی به کودکان خردسـال مهـارت هـای تفکر انتقادی را گنجاند؟» این دسته بندی دو محور اصلی را آشکار کرد: هنـر قصـه گـویی و گفت وگو و تعامل بین کودکان و مادر-پژوهشگر.
تومـاس و تـورن (٢٠٠٩ ,Thorne &Thomas ) نیز بر این باورند که قصه گویی می تواند سبب افزایش مهـارت - های تفکر انتقادی کودکان شود و نیز به عنوان ابزاری برای گسترش توانایی ارتبـاط شـفاهی زبان آموزان بکار گرفته شود، زیرا بحث پیرامون مضـمون داسـتان بـه صـورت شـفاهی بـا بهره گیری از مهارت تفکر سطح بالا، امکان ارتباط با تجربیات زندگی آن ها را فراهم می کند.
٦. نتیجه گیری هدف این تحقیق ، توصیفِ چگونگی استفاده از تفکر انتقادی در آموزش زبـان انگلیسـی بـه کودکان خردسال بوده است .