چکیده:
پژوهش حاضر با هدف طراحی بستهی آموزشی مبتنی بر مهارتهای مغفول هوش کلامی در کتب فارسی دوره دوم ابتدایی و تعیین اثربخشی آن بر خردهمقیاسهای هوشی وکسلر انجام شد. در این تحقیق از روش پژوهش ترکیبی( کیفی از نوع پدیدارشناسی و کمی از نوع آزمایشی) استفاده شد. در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته تا اشباع نظری و تحلیل مضمون، مهارتهای مغفول هوش کلامی با 3 مضمون فراگیر شناسایی گردید. اعتبار مضامین از روش ممیزیکردن و فرمول اسکات تعیین گردید. بسته آموزشی بر اساس مهارتهای مغفول در 15 جلسه تدوین و اعتبار آن از طریق روایی محتوایی تایید شد. در بخش کمی، بسته آموزشی روی 30 نفر از دانشآموزان پسر دوره دوم ابتدایی شهرستان فریدن(با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و چینش تصادفی در دو گروه) اجرا گردید. ابزار پژوهش شامل خردهمقیاسهای واژگان، مفاهیم تصویری و حافظه عددی آزمون هوش وکسلر کودکان(IV) بود. دادهها با روش کوواریانس چندمتغیره و نرم افزار spss تحلیل گردید. نتایج حاکی از اثربخشی بسته آموزشی بر افزایش نمرات خردهمقیاسهای مربوطه بود.
The aim of this study was to design an educational package based on overlooked verbal intelligence skills in Persian textbooks for the second grade of elementary school and to determine its effectiveness on Wechsler intelligence subscales. In this research, the mixed research method (qualitative of phenomenological type and quantitative of experimental type) was used. In the qualitative section, using semi-structured interviews to theoretical saturation and thematic analysis, overlooked verbal intelligence skills were identified with 3 global themes. The validity of the themes was determined by the audit method and Scott's formula. The educational package was developed based on overlooked skills in 15 sessions and its validity was confirmed through content validity. In the quantitative section, the educational package was performed on 30 male students of the second grade of elementary school in Fraidan city (using multi-stage cluster sampling and random arrangement in two groups). The research instruments included vocabulary subscale, visual concepts and numerical memory of Wechsler (IV) children's intelligence test. Data were analyzed by multivariate covariance and SPSS software. The results showed the effectiveness of the educational package on increasing the scores of the relevant scales
خلاصه ماشینی:
طراحی بستۀ آموزشی مبتنی بر مهارت های مغفول هوش کلامی و تعیین اثربخشی آن بر آزمون هوشی وکسلر * محمد موحدی مهدی ابوالقاسمی ** 1 چکیده پژوهش حاضر با هدف طراحی بسته ی آموزشی مبتنی بر مهارت های مغفول هـوش کلامـی در کتب فارسی دوره دوم ابتدایی و تعیین اثربخشی آن بر خرده مقیاس هـای هوشـی وکسـلر انجام شد.
بهادری خسروشـاهی و همکـاران (١٤٠٠) در پژوهشـی بـا عنـوان اثربخشـی آمـوزش راهبردهای خودنظارتی توجه بر عملکردهـای توجـه و آگـاهی واج شـناختی دانـش آمـوزان نارساخوان به این نتیجه دسـت یافتنـد کـه آمـوزش راهبردهـای خودنظـارتی توجـه باعـث افزایش عملکردهای توجـه و جنبـه هـای واج شـناختی مـیشـود و نقـش مهمـی در بهبـود جنبه های خواندن دانش آموزان نارساخوان دارد.
٣ مهارت های مغفول هوش زبانی-کلامی در کتب فارسی دوره دوم ابتدایی کدام است ؟ نتایج تحلیل مضمون مصاحبه ها در جدول زیر آورده شده است کـه شـامل مضـامین فراگیـر، مضامین سازمان دهنده و تعداد تکرار مضامین میباشد.
٣. ٣ آیا بسته تدوین شده بر خرده مقیـاس هـای واژگـان ، مفـاهیم تصـویری و حافظه عددی آزمون هوش وکسلر کودکان نسخه چهار اثربخشی دارد؟ یافته های توصیفی متغیرهای پژوهش (میانگین و انحراف استاندارد) به تفکیـک گـروه و نـوع آزمون در جدول زیر آمده است .
طیق یافته های این پژوهش آموزش مبتنی بر مهارت های مغفول هـوش کلامـی در کتـب فارسی(روانخوانی، حافظه کلامی، بیان مطلب ) سبب رشد نمرات خرده مقیاس هـای حافظـه عددی، مفاهیم تصاویر و واژگان میشود.