چکیده:
قصه گویی به عنوان ابزاری جهت انتقال پیامهای اخلاقی و رفتاری در جوامع گوناگون محسوب میگردد. پژوهش حاضر با هدف آموزش قصه گویی به روش هدفمند بر ارزشهای زندگی (مسئولیت پذیری -احترام) و قضاوت اخلاقی کودکان دبستانی انجام شد. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر دبستانی شهر رشت در سال تحصیلی1396-1395 بودند. نمونه شامل 30 نفر (۱۵ نفر گواه، 15 نفر آﺯمایش) بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامههای مسئولیت پذیری، احترام (آرن و همکاران 1993) و ﻗﻀﺎوت اﺧﻼﻗﯽ لنیک و کیل (2005) پاسخ دادند. سپس 8 جلسه مداخله برای گروه آزمایش انجام و گروه گواه آموزشی نگرفت. پس از اتمام جلسات مجددا پرسشنامههای مذکور مجددا برای هر دو گروه تکمیل شد. نتایج بدست آمده با استفاده از شاخصهای آماری تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش قصه گویی به روش هدفمند بر ارزشهای زندگی (مسئولیت پذیری -احترام) و قضاوت اخلاقی موثر بوده است (001/ 0 >P). از این رو میتوان از قصه گویی به عنوان یک روش آموزشی غیرمستقیم و متناسب با دنیای کودکی به صورت آزاد با روشهای از پیش تعیین شده با توجه به آموزه خاص و هدفمند اخلاقی بهره گرفت.
Storytelling is considered as a tool for transmitting ethical and behavioral messages in different societies. The purpose of this study was to teach storytelling in a targeted way on the values of life (Responsibility-Respect) and moral judgment of primary school children. The present study was a semi-experimental method. The statistical population in this study was all school female elementary school students in the academic year of 1396, and the sample consisted of 30 people (15 subjects, 15 subjects), which was selected using available sampling method And at the same time, the scale of accountability, respect (Aren et al. 1993), and the moral judgment of Lennick and Kiel (2005) were applied to the two groups. Then, based on the educational program, eight sessions were trained and the control group was not trained. After the sessions were completed, the questionnaires were again run for the same groups in the same situation to determine the effect of the independent variable on the dependent variable. Covariance analysis and SPSS software were used for data analysis. The results showed that according to the hypothesis of teaching storytelling, it was effective on the values of life (responsiveness-respect) and moral judgment (P <0.001). From this we can use storytelling as an indirect educational method appropriate to the world of childhood, with preset methods, according to a special and purposeful moral teaching.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با هدف آموزش قصه گویی به روش هدفمند بـر ارزش های زندگی (مسئولیت پذیری -احترام ) و قضاوت اخلاقـی کودکـان دبسـتانی انجـام شـد.
نتـایج بدسـت آمده با استفاده از شاخص های آماری تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش قصـه گـویی بـه روش هدفمند بر ارزش های زندگی (مسئولیت پذیری -احترام ) و قضـاوت اخلاقـی مـوثر بوده است (٠/٠٠١ >P).
با توجه به آنچه که گفته شد در این پژوهش برآنیم تا بـدانیم آیـا آمـوزش قصـه گـویی بـه روش هدفمند بر ارزش های زندگی (مسولیت پذیری -احترام )و قضاوت اخلاقـی کودکـان دبستانی تاثیر گذار است ؟ ٢.
از جمله فواید پژوهش این است که می توان با استفاده از قصه گویی کـودک را تشـویق می کنیم تا هر وقت معنی کلمه را نمی فهمد در مورد آن سوال کند و کلمـه هـا و لغـاتی را که شنیده اند در صبحتها یشان به کار برند و همچنـین بـه جـای کلمـات تکـراری و بسـیار محدود با لغات وسیع روبرو می شود و قدرت بیان کودکان ارتقا می یابـد.
افزون بر این ، روش قصه گویی کار آیی خود را در ایجاد و تحول مفاهیم اخلاقی و اجتماعی کودکان در پژوهش های پاترسون ، رید و دیشیون (١٩٩٢) و نوربری و بیشاپ (٢٠٠٣) به اثبات رسانده است .
طبق این نظریه ، کودکان هنگام قصه گفتن تخیل خود را با واژه ها و شخصیت قصه ها همسو و هماهنگ میکنند و بدین ترتیب رفتارهایی را بر میگزینند که احترام و تشویق اجتماعی را به دنبال دارد (همایی و همکاران ، ١٣٨٨) تحلیل کوواریانس پس آزمون نمرات کل مسولیت پذیری پس از تعـدیل پـیش آزمـون ، نشان میدهد که با حذف اثر نمره های پیش آزمون ، اثر متغیر مسـتقل بـر نمـره هـای پـس آزمون معنادار است (٠٠١/ >P، ٢٨و١=df، ١٠٩٨٥٨=F).