چکیده:
در جهان امروز تفکر نوآوری و کارآفرینی و استفاده از آن در سازمانها امری اجتناب ناپذیر است. همانگونه که تولد و مرگ سازمانها به بینش، بصیرت و توانایی موسسین بستگی دارد، رشد و بقای آن نیز به عواملی مانند توانایی، خلاقیت و نوآوری منابع انسانی آنها بستگی دارد. کارآفرینی برای سازمانها و شرکتها صرفنظر از اندازه ی آنها حیاتی می باشد.حتی بعد از تاسیس، شرکت باید به این جوهره ی کارآفرینی ادامه دهد تا سهم بازارش را از دست ندهد و برای دوره ای بلندمدت در بازار باقی بماند. بنابراین کارآفرینی اهمیت زیادی برای شرکت های کوچک نیز دارد. این مقاله یک چارچوب نظری معرفی میکند که در آن جهت گیری کارآفرینی روی مدیریت کارآفرینی و به تبع آن روی رشد شرکت اثرگذار است. کارآفرینی به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی نقش اساسی در فرآیند توسعه ی جوامع دارد.کسب و کارهای کوچک بهترین مآمن برای فعالیتهای کار آفرینانه است و این امر مستلزم آن است که صاحبان و کارکنان کسب و کارهای کوچک از مهارت ها و تواناییهای کارآفرینانه برخوردار باشند. بنابراین هدف از مقاله حاضر بررسی عوامل موثر بر کارآفرینی سازمانی با مداقه در ساختار و الگوی شرکت های کارآفرین می باشد.
خلاصه ماشینی:
عوامل موثر بر کارآفرینی سازمانی با مداقه در ساختار و الگوی شرکت های کارآفرین (تاریخ ارسال 25/05/1401 تاریخ پذیرش 20/08/1401) خیرالله رشیدی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش کار آفرینی چكیده در جهان امروز تفكر نوآوری و كارآفرینی و استفاده از آن در سازمانها امری اجتناب ناپذیر است.
ساختار ارگانیك، انعطاف پذیر، مبتنی بر ارتباطات باز، نامتمركز و منعطف باعث برانگیختن كارآفرینی می گردد ( اسلوین و كوین ؛ 1990، ص 43 – 53 )#$$0008 > بخش چهارم: ویژگی های شركت های كارآف > صمد آقایی ( 1378 ) ویژگی های زیر را برای سازمان های كارآفرین بیان می ك > ساختارغیر متمركز بودن، غیر رسمی بودن، عمودی و افقی بودن ارتباطات، در انحصار نبودن اطلاعات، گروهی بودن كارها، كنترل آسان و غیر رسمی، داشتن كاركنان توانمند، حمایت مدیریت، قدردانی مدیریت از افراد ریسك پذیر، تحمل كردن انحراف از قواعد كاركنان متولی شدن طرح های كارآفرینانه، داشتن تنوع در حمایت های مالی مدیریت، حمایت مدیریت از طرح های كوچك آزمایشی، به كارگیری ایده ها ی جدید كاركنان، تغذیه ی مالی شروع و حركت طرح های نو و قدرت تصمیم گیری مدیریت ( عبدالملكی و همكاران ؛ 1387، ص 8 ).
یكی از تعاریف دقیق تر اشاره دارد كه فرهنگ نوآوری به عنوان یكی از راه های تفكر و رفتاری است، كه ارزش ها و گرایش های یك سازمان را ایجاد، توسعه و بنا می گذارد و شامل پذیرش و حمایت از ایده ها و تغییرات بهبود دهنده در عملكرد و كارائی شركت می باشد، حتی اگر این تغییرات به معنی تضاد با رفتار سنتی و مرسوم باشد.