چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارائة الگوی کارآفرینی آموزشی در آموزش عالی و بر مبنای مطالعهای توصیفی اکتشافی با رویکردی توسعهای کاربردی انجام شد. جامعة آماری پژوهش تمام اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بود. نمونة آماری به روش تصادفی به تعداد 341 نفر انتصاب شد. ابزار گردآوری دادهها شامل مطالعات عمیق کتابخانهای و پرسشنامة محقق ساخته بود. در نهایت، در این پژوهش، روش انجام کار مبتنی بر روش دو مرحله است. در مرحله اول برای شناسایی مولفهها و ابعاد از فرمهای روایی و پایایی (cvr و cvi) استفاده شده است. در مرحله دوم از تحلیل عاملی تاییدی (smartpls3) استفاده شد و در نهایت الگوی مفهومی از طریق چهار بعد مورد اعتباریابی قرار گرفت. در پایان نتایج نشان داد دوازده بعد (فارغ التحصیلان، انتشارات، منابع مالی، قرارداد پژوهشی، گواهی ثبت اختراع، کسب و کارهای آموزشی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، اساتید، مدیریت کلان، محتوای دروس و دانشجو) از برازش مطلوبی برخوردار است و همچنین مشخص گردید بعد کسب و کارهای آموزشی و بعد منابع مالی به ترتیب ازاهمیت بیشتری برخوردارند.
Despite the importance of entrepreneurship, the dimensions and components of the development of entrepreneurship education are still not clear. Therefore, the main objective of this paper is to identify the dimensions and components of educational entrepreneurship development and to identify the influential and influential components of Islamic Azad universities. To do this research, in addition to documentary study, thematic analysis technique with MAXQDA12 software has been used to identify factors and components. In the meantime, semi-structured interviews with university experts in 1398 were conducted in the form of open source, axial and selective codes and Dematel technique was used to determine the effective and effective components. In this study, two open source and 2 core codes were identified, and finally 12 key components for educational entrepreneurship. Subsequently, Then, according to the Matrix Questionnaire of Couples Comparison Decision Making Questionnaire, 6 experts in educational entrepreneurship fields were used as sample.Finally, the components of publications, patent certificates, research contracts, organizational culture, macro management and organizational structure were identified as influencing factors and student, curriculum content, generative business, financial resources, professors and macro management. According to experts, the publishing component is one of the most influential factors in the development of educational entrepreneurship in the academic system.