چکیده:
یکی از موضوعات حائز اهمیت در حیطه زنجیره تأمین پایدار که محیط زیست را تحت تاثیر قرار میدهد، میزان آلودگی منتشر شده از اجزای زنجیره تامین است. عدم توجه به این مسئله پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی فراوانی در پی خواهد داشت. بنابراین، در این تحقیق به این مهم پرداخته میشود. در این مطالعه، مدل نوینی برای طراحی شبکه زنجیره تامین پایدار ارائه میگردد که در آن تنها تسهیلات سازگار با محیطزیست میتوانند فعالیت داشته باشند و سایر تسهیلات آسیبزا به محیطزیست، باید تعمیر و نوسازی شوند. علاوهبراین، جهت افزایش توسعه یافتگی و بهبود وضعیت معیشتی و اجتماعی مردم، در مدل پیشنهادی، مکان احداث تولیدکننده از میان مناطق کمتر توسعه یافته با پتانسیل رشد بیشتر انتخاب میگردد. برای محاسبه پتانسیل رشد مناطق معیارهایی مانند نزدیکی به کشورهای همسایه با GDP بالاتر، نرخ بیکاری، تعداد معادن و غیره در نظر گرفته شده و با تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره یکپارچه میگردند. روش شناسی این پژوهش به این صورت است که ابتدا با روشهای تصمیمگیری، برای هر منطقه امتیازی محاسبه شده و سپس مساله با این امتیازها بهینه سازی می-گردد. در واقع، مدلسازی پیشنهادی شامل دو مرحله محاسبه امتیاز پتانسیل رشد هر منطقه با تکنیکهای تصمیم گیری چند معیاره و سپس فرموله بندی مسأله شبکه زنجیره تأمین پایدار است. در پایان، عملکرد مدل پیشنهادی و کاهش اثرات زیست محیطی برای بهبود پایداری سیستمهای لجستیک در یک مطالعه موردی بررسی و نشان داده میشود. جهت اعتبارسنجی مدل، چند تحلیل حساسیت متفاوت ارائه میگردد. نتایج تجزیهوتحلیل محاسباتی نشان-دهنده کارایی و اثربخشی مدل است.
One of the most important issues in the field of sustainable supply chain that affects the environment is the amount of contamination generated by the supply chain facilities. Failure to pay attention to this issue will have many economic, social and environmental consequences. Therefore, this research addresses this issue. In this study, a novel model for design of sustainable supply chain network is proposed where only environmentally friendly facilities can operate and others should be repaired or renovated. Furthermore, in order to increase the development and improve the living and social conditions of the people, in the proposed model, location of manufacturers is selected from among less developed regions with greater growth potential. To calculate the growth potential of the regions, criteria such as proximity to neighboring countries with higher GDP, unemployment rate, number of mines, etc. are considered and integrated with multi-criteria decision-making techniques. The methodology of this research is that first, the scores are calculated for each region by the decision-making methods, and then the problem including these scores is optimized. The modeling includes two stages of calculating the growth potential score of each region with multi-criteria decision-making techniques and then formulating a sustainable supply chain network problem. Finally, performance of the proposed model and reduction of environmental impacts to improve the sustainability of logistics systems are investigated and illustrated in a case study. In order to validate the model, several different sensitivity analyzes are presented. The results of computational analysis show efficiency and effectiveness of the model.
خلاصه ماشینی:
طراحي شبکه هاي زنجيره ي تأمين با در نظر گرفتن توأم فاکتورهاي اجتماعي و زيست محيطي به عنوان يک شکاف مهم و قابل توجه توسط محققين متعددي از جمله گويندان و همکاران [٣]، اسکندرپور [٧] و يو و سولونگ ٢ [٨] پيشنهاد شده است که در اين تحقيق سعي در پوشش اين خلأ پر اهميت داريم .
با توجه به مقالات مرتبط اخير به طور خلاصه در رابطه با پژوهش حاضر ميتوان بيان کرد که در اين پژوهش هدف طراحي شبکه زنجيره تأمين پايدار با در نظرگيري مسائل اقتصادي و محيط زيستي در کنار يکپارچه سازي تصميمات تاکتيکي پر اهميت و اثرگذار مانند سياست قيمت گذاري، مسأله حمل ونقل و سياست کنترل موجودي است .
از ديگر مزاياي عمده اين پژوهش ، مکانيابي و طراحي شبکه زنجيره تأمين از بين مناطق محروم کشور با پتانسيل رشد بيشتر است که براي اين هدف از روش هاي تصميم گيري چند معياره به صورت ترکيبي و نوآورانه استفاده ميگردد.
, Sustainable agro-food supply chain design using two-stage hybrid multi-objective decision-making approach.
, Supply chain network design considering sustainable development paradigm: A case study in cable industry.
Bashiri, Closed loop supply chain network design with fuzzy tactical decisions.
D. Solvang, A fuzzy-stochastic multi-objective model for sustainable planning of a closed-loop supply chain considering mixed uncertainty and network flexibility.
, Sustainable design of a closed-loop location-routing- inventory supply chain network under mixed uncertainty.
Sherafati, Advanced Bi-objective closed loop supply chain network design considering correlated criteria in fuzzy environment.