چکیده:
نفس در بستر وجود سیال خود بترتیب دارای مراحل عنصری، طبیعی، معدنی، نباتی، حیوانی (تجرد مثالی) و نطقی (تجرد عقلانی) میگردد؛ از اینرو تعلق نفس به بدن بخشی از هویت اوست و در نتیجه، نفس جوهری مادی ـ مجرد است. صدرالمتالهین با توجه به سیلان وجودی نفس، ویژگیهای گوناگون آن را بازخوانی کرده است. بر این مبنا، قوای نفس مراتبی از حقیقت ممتد نفسند که در پی یکدیگر شکوفا میشوند. همچنین مرگ طبیعی نتیجة اشتداد وجودی نفس و برداشتن علاقه او از بدن عنصری است. نفس در مراحلی از این سیلان وجودی به تجرد دست مییابد و بنابرین بقایش پس از مرگ ضروری میشود. از آنجا که اشتداد و در نتیجه دستیابی به تجرد، ذاتی نفس است، تناسخ و بازگشت دوباره او به بدن عنصری نارواست. از اینرو نفس پس از مرگ، با بدن مثالییی که بر پایة ملکات اخلاقیش انشاء میکند، زندگی برزخی خود را آغاز کرده و صورت طبیعییی که در مادة بدن عنصری انشاء میکند، راه تکامل برزخی را برای او باز میگذارد. یکی از مهمترین پیامدهای حرکت جوهری نفس، راهیابی آن به عوالم ربوبی و فنای در توحید افعالی، صفاتی و ذاتی است. جالب آنکه بر پایة حرکت جوهری، این دستاورد مهم حتی هنگام تعلق نفس به بدن عنصری نیز رواست و الزاما محدود به رخداد مرگ طبیعی نیست.
the soul goes through elemental, natural, mineral, vegetative, animal (ideal immateriality), and rational (intellectual immateriality) stages in the cradle of its fluid existence. therefore, the soul’s belonging to the body is a part of its identity and, thus, it can be said that the soul is a material-immaterial substance. given the existential fluidity of the soul, mulla sadra has reinterpreted its various characteristics. accordingly, the soul’s faculties are levels of its continuous truth that flourish one after each other. moreover, natural death is the result of the soul’s ontological gradedness and losing interest in elemental body. at some stages of this ontological becoming, the soul attains immateriality and, hence, its survival after death become necessary. because gradedness and, as a result, attaining immateriality are essential to the soul, its incarnation and return to elemental body is unjustifiable. therefore, after death, the soul begins its purgatorial life in an ideal body that is created based on its moral habits, and the natural form that is created in the matter of elemental body opens the path towards purgatorial perfection before it. one of the most important consequences of the soul’s trans-substantial motion is its entrance into divine worlds and annihilation in active, attributive, and essential oneness. interestingly enough, based on the trans-substantial motion, this significant achievement is possible at the moment of the soul’s belonging to elemental body and is not necessarily limited to the moment of occurrence of natural death.