چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی فقهی وضعیت تشریح جسد در فقه امامیه و تطبیق آن با مذاهب اربعه است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که اهل سنّت نیز بنا به مقتضیات، اصل تشریح جسد را پذیرفتهاند. شافعیان در مورد تشریح جسد، نزدیکترین دیدگاه با فقه امامیه را دارند. مذهب مالکی نسبت به فساد جسد سختگیریهای بیشتری به عمل آورده است. حنابله انتقال جسد از شهری به شهر دیگر را برای تشریح ممنوع میدانند. حنفیان مدت محدودی را برای تشریح ذکر کردهاند و پس از پایان آن، میبایست نسبت به تدفین میّت اقدام کرد. لذا، می توان نتیجه گرفت که جز در موارد جزئی، دیدگاه مذاهب اربعه با فقه امامیه در مورد تشریح جسد یکسان است.
The purpose of the present research is jurisprudential study of dissection of the corpse condition in Imamiah Fiqh compared to the four schools of thought. The method of study is descriptive-analytic and the results showed that the Sunnis have also admitted dissection of the corpse according to requirements. The Shafe’is hold the closest view to Imamiah Figh about dissection of the body. The Maleki school has adopted stricter views with respect to corpse corruption. The Hanbalis believe that transportation of the corpse from a city to another for dissection is forbidden. The Hanafis have allowed a limited time for dissection after which the dead body must be buried. Therefore, it is concluded that except in exceptional circumstances, Imamiah Fiqh and the four schools of thought have common views about dissection of the corpse.