چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نگرش ملاصدرا و علامه طباطبایی درباره خطاناپذیر بودن معرفت حسی است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که ملاصدرا در نظریه معرفت حسی، نظریه قیام صدوری را مطرح که مطابق با نظریه حرکت جوهری میباشد؛ بنابراین، متفاوت با نظر معرفت از طریق تجرید ادراک حسی به سوی معرفت عقلانی است، ملاصدرا این موضوع را با نقد قول انطباع و نقد قول خروج شعاع تحلیل کرده است. از سوی دیگر، علامه طباطبایی علیرغم قبول نظریه حرکت جوهری و تحویل علم حصولی به حضوری، در رابطه با معرفت حسی، به نظریه پیشینی بودن تصدیقات اولیه و خطاناپذیری ادراک حسی بهواسطه آن قائل است که پیامدهای این نظریه تأثیر ادراک خیالی برای معرفتپذیر بودن ادراک حسی بوده که نوعی رابطه علّی و معلولی است.
The purpose of the present study is to review the outlook of Mulla Sadra and 'Allama Tabataba'i about infallibility of intuitive insight. The method of study is descriptive-analytic and the results showed that in the theory of intuitive insight, Mulla Sadra raises the theory of perceptive faculty that is in accordance with his theory of substantial motion. Therefore, contrary to the theory of insight via abstraction, intuitive perception is inclined to rational insight. Mulla Sadra has analyzed this subject by the critique of the theory of Inteba'at (imprints) and Khorouj-e Sho'a' (emission of ray). On the other hand, although 'Allama Tabataba'i confirms the theory of substantial motion and transformation of the knowledge by acquaintance to the knowledge by presence, in terms of intuitive insight, he believes in the theory of antecedence of basic confirmations and infallibility of intuitive perception. A consequence of this theory is the impact of imaginary perception on the comprehensibility of intuitive perception that is a sort of cause-and-effect relation.