چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه فقهی دعاوی پیشگیرانه و بایستههای تقنینی آن است. روش توصیفی-تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که خداوند در سوره عصر به لزوم اقدامات پیشگیرانه در خصوص عدم بروز خسارت توصیه کرده است. در عین حال بنای عقلا به ممانعت از اقدامات زیانبار توصیه نموده است. پیام مستقیم قاعده لاضرر آن است که به هر طریق ممکن میبایست مانع از بروز ضرر و خسارت شد. قواعد تسبیب و اتلاف نیز به لزوم انجام هر فعلی که مانع بروز خسارت میباشد، توصیه نموده است. بنابراین، میبایست دعوای پیشگیرانه جبران خسارت را بهشرط منطقی بودن احتمال بروز خسارت توسط خوانده، به رسمیت شناخت. قوانین موضوعه نیز بهصورت جزئی به این مورد اشاره کردهاند، لیکن رویه دقیقی برای این مهم تصور نیست. لذا، به استناد اصل 167 قانون اساسی و تفاسیر فقهی مربوطه میتوان نظام قضائی را به شناسایی این نوع دعاوی ملزم دانست.
The purpose of the present study is to review the jurisprudential status of preventive lawsuits and their legal requirements. The research method is descriptive-analytic and the results showed that God in Surah al-'Asr has advised Muslims on the necessity of taking preventive measures to prohibit any harm. Meanwhile, the sapient foundation has advised on the prevention of harmful measures. The explicit message of the principle of La Zarar (no harm) is that loss and damage should be prevented by any means. Principles of Tasbib and Itlaf have also admonished for the necessity of doing any measures which prevent harm. Therefore, the preventive lawsuits of compensation are acknowledged if logically there is a likelihood of harm by the defendant. The adopted laws have also referred to this issue although there is not an accurate procedure for this important case. Thus, with reference to the principle 167 of the Constitution and relevant jurisprudential interpretations, the judiciary system should be obliged to recognize these types of lawsuits.