چکیده:
در این نوشتار آراء ابن سینا در زمینه مبانی معرفت شناختی و هستی شناختی اخلاق واقع گرا تبیین میشود. واقع گرایی در اخلاق به معنای عینیت پذیری گزاره های اخلاقی است. مسئله اصلی تحقیق صورت بندی آراء ابن سینا ضمنِ اصول واقع گرایی است، اینکه آیا گزاره های اخلاقی ذیل آراء مشهوره از همان اصولی تبعیت می کنند که در مبحث واقع گرایی در اخلاق مطرح شده است. نزد ابن سینا واقع گرایی اخلاقی بر اساس نفس الامری بودن محمولهای اخلاقی نظیر حسن و قبیح تعریف می شود. در این نگرش حسن و قبیح برای نفس- به عنوان موجودی که اعتلا و سعادت آن امری واقعی است- تبیین شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که نزد ابن سینا ارتباط میان موضوعات اخلاقی و محمولهای اخلاقی نظیر حسن و قبیح بر اساس شهرت گزارههای اخلاقی و آراء عقلاء قوم تبیین شده است اما عینیت آنها بواسطه وجودی بودن خیر و حسن در عالم است.
The purpose of the present research is to explain the ideas of Avicenna in terms of epistemological and ontological foundations of moral realism. Realism in ethics denotes the objectivity of moral propositions. The statement of the problem in this research is to classify the ideas of Avicenna about principles of realism and whether his renowned moral propositions follow the same principles as those mentioned in moral realism. For Avicenna, moral realism is defined based on the essence of moral propositions such as good and evil. In this view, good and evil is specified for the soul as a creature whose excellence and prosperity is a real issue. The research results show that from the view of Avicenna, the relationship between moral subjects and propositions such as good and evil is specified based on the popularity of moral propositions and the scholars' ideas in the community.