چکیده:
قصد این تحقیق و واکاوی، تبیین زمان بر مبنای دیدگاه برساختگرایی حرکت جوهری است. این فعالیت با شیوۀ واسازی انجام شده است. واسازی، بازخوانی و تجزیهوتحلیل کردن هر موضوعی از طریق مرکززدایی از آن و دستیابی ابعادی از موضوع است، که بهطور معمول نادیده گرفته میشود. در مجموع، نظریههای زمان به دو دسته تقسیم میشوند: نظریههای تغییر ماهوی، که تغییر را صرفاً مربوط به ظواهر، نام و لایههای رویین نظام هستی و تمامی پدیدههای آن میدانند و نظریههایی که زمان را برساختۀ حرکت جوهری و تغییر و تحول بنیادین پدیدهها در نظر میگیرند. با به چالشکشیدن مضامین مندرج در دیدگاه تغییر ماهیات، فضا برای بهمیدانآمدن دیدگاه بر ساختگرایی حرکت جوهری هدفدار متعالی، هموار گردید. بر اساس رویکرد برساختگرایی حرکت جوهری هدفدار، تمام پدیدههای هستی و مخصوصاً انسان، با توجه به نیاز و فقر وجودی، سراپا در حال حرکت در مسیر خالق یگانهاند. مرکزیتیافتن رویکرد برساختگرایی حرکت جوهری و بنیادین، دلالتهایی برای تعلیموتربیت دارد؛ بدین ترتیب که تعلیموتربیت بیش از پیش ماهیتی دینی و بر طبق حرکت جوهری، جهان هستی بر اساس فقر ذاتی خود نیازمند محرک قیومی است که هر لحظه در حال آفرینش و ابداع باشد تا بتواند هویت لحظهای و سیلانی جهان و انسان را شکل دهد و جهان حادث به حدوث ذاتی(و نه حدوث یا قدیم زمانی) است.
The purpose of this research is to explain the time based on the structuralist view of substantial movement. This analysis has been done with the method of demolition. Deconstructing is rereading and analyzing any subject through decentralizing it and obtaining the dimensions which are usually ignored. In general, the theories of time are divided into two categories: theories of essential change, which attribute change only to the appearances, names, and superficial layers of the system of existence and all its phenomena, and theories that consider time as a result of substantial movement and the fundamental change and transformation of the phenomena. When the themes contained in the former view are challenged, the structuralist view of transcendent and purposeful substantial movement could find a way to emerge. According to this approach, all the phenomena of existence and especially human being, due to their existential need and poverty, are moving in the path of the One. The centrality of this view has implications for education and training: education will enjoy a more religious nature; the universe, based on its inherent poverty and substantial change, needs a guardian who constantly creates and innovates in order to shape the momentary identity of the world and man; and the last, universe will enjoy the essential origination (not temporal origination or eternal existence).