چکیده:
این پژوهش به تحلیل صفت عارفانۀ اخلاص از منظر مراتب سیروسلوک در برخی از مهمترین آثار برجستۀ عرفانی تا قرن نهم هجری میپردازد. این بررسی که با روشی توصیفی-تحلیلی نگارش یافته، نشان میدهد که اخلاص در سخن برخی از عارفان، در هر یک از مراتب سهگانۀ سلوک دچار تحوّل و تبدّل محتوایی شدهاست. چنانکه در مرتبۀ نخست سلوک (فرق)، ویژگی ایجابی و کوششمدارانه دارد. در این ساحت سالک کوشش در اتّصاف به اخلاص و پرهیز از آفات آن داشته، با وصف مخلِص شناخته میشود. در مرتبۀ دوم (فنا)، جذبۀ الهی سالک را از وجود مجازی و همۀ صفاتش فانی میسازد. لذا اخلاص در عارف خصوصیتی سلبی و تنزیهی یافته، اتّصافش به اخلاص ترک میشود و با وصف مخلَص شناخته میشود. اما در مرتبۀ سوم (بقا)، عارف مظهر اسما و صفات الهی میگردد. ازاینرو اخلاص، در عارف پس از سلب، مجددا به شکل ایجابی، امّا تحوّلیافته نمود مییابد. همچنین وصف مخلِص، در این مرتبه هم بر عارف و هم بر حق جایز میگردد. نتیجۀ این بررسی نشان میدهد باوجود اینکه سخنان بیشتر عارفان از اخلاص، با ویژگیهای مرتبۀ فرق، مطابقت دارد؛ اما سخنان عدّهای از آنان از اخلاص علاوهبر مرتبۀ فرق، بر خصوصیات مرتبۀ فنا و بقا همپوشانی دارد.
This epistemological study analyzes the mystical and sincere attributes of some of the most important mystical works up to the ninth century AH. From mystical Spiritual journeying and wayfaring point of view, this research is based on the sincerity analysis. This study was written in a descriptive-analytical method and shows the trait of sincerity in the minds of some mystics, each of the three categories of behavior has a different approach and has been transformed into content. As in the case of the behavior which is the position of difference, it has a positive and diligent feature. In this area, the seeker strives to be sincere and avoids the slippage, which is known as sincere characters. In the second level, Mecca is the position of mortality; divine attraction makes the seeker mortal from the existence of the object and its attributes. Therefore, sincerity in the mystic found a negative characteristic, its efforts is in vain and its connection with sincerity is removed and it is known as description of sincerity. In the third level, that is the status of survival, the mystic becomes the manifestation of the divine attributes. Hence, sincerity after negative characteristic found a positive form and evolved. Also, the description of sincerity is allowed to God and mystic. However, the results of this study show that most mystics' statements of sincerity are consistent with the characteristics of the different categories, but in addition to their differentiations have the same characteristics, annihilation rules and survival level.