چکیده:
إنَّ الثقافة عنصر مهم بدأ الکتّابُ المعاصرون متقصّدین بتوظیفه فی تألیف الکتب التعلیمة. فإنّها من أکثر المعاییر التی تحفز الطلاب لتعلیم اللغة. ومجموعة "صدَی الحیاة" ألِّفَت لطلاب اللغة العربیة غیر الناطقین بها، لتصبح أشهر المؤلّفات فی هذا المجال، وتُؤخَذ مادةً للتدریس فی الجامعات والمؤسسات. وقد ألِّفَت لجمیع طلاب اللغة العربیة فی جمیع أنحاء العالم. وذلک ما جعل الباحثین یختارون هذه المجموعة، ویدرسون فیها عناصر الثقافة العالمیّة، ومدی توظیفها، بغیةَ الوصول إلی تقییم یبیّن مدی احتواء المجموعة علی معاییر ثقافیة عالمیة، وأین یقع موضع ضعفها وقوتها فی هذا المجال. فقد اعتمد الباحثون علی المنهج الوصفی-التحلیلی، ودرسوا کلّ مجموعة "صدی الحیاة" وهی ثلاثة عشر مجلداً، واستخرجوا منها کلّ الصور، والنصوص، والملفات الصوتیة التی تشیر إلی ثقافات عالمیة، وأحصاها، لیتوصّلَ إلی أنّ المؤلّفین لم یستخدموا العناصر والمعاییر الثقافیة العالمیة فی کلّ المجموعة غیر 57 مرةً، وهی قد تجلّت فی مواضیع وأسماء وإشارات تخصّ الدول، والمدن، والشخصیات، والمؤسسات والمنظمات، والریاضات، والمناسبات، والمعلومات العامة.
فرهنگ عنصر مهمی است که مولفان امروزه در کتابهای اموزشی به کار میگیرند. این
عنصر یکی از معیارهایی است که دانشاموزان را به یادگیری هرچه بیشتر ترغیب میکند.
مجموعه اموزشی «صدی الحیاه » برای زباناموزان غیر عربزبان تالیف شده تا به یکی
از مشهورترین مولفهها در این زمینه تبدیل شود و به همین دلیل است که بهعنوان واحد
درسی-اموزشی در دانشگاهها و مراکز اموزش زبان مورداستفاده قرار میگیرد. در پژوهش
حاضر عناصر و استانداردهای فرهنگ جهانی، میزان بهکارگیری و نقاط قوت و ضعف ان در
این مجموعه اموزشی مطالعه و بررسی میشود. پژوهشگران با استفاده از روش توصیفی-
تحلیلی، همه سیزده جلد مجموعه «صدی الحیاه » را بررسی نموده، تمامی تصاویر، متون و
فایلهای صوتی مربوط به فرهنگ جهانی را از ان استخراج و شمارش کرده، به این نتیجه
رسیدهاند که مولفان مجموعه تنها در 57 مورد، از عناصر و استانداردهای فرهنگ جهانی
استفاده نمودهاند که بیشتر انها در بعضی موضوعات عامه؛ اسمها؛ دلالتهای مختص
کشورها، شهرها، شخصیتها، موسسات و سازمانهای بینالمللی؛ ورزشها؛ رویدادها و
اطلاعات عمومی تجلی پیداکرده است.
Culture as an important element has been intensively used by textbook authors recently. Culture is one of the most intriguing criteria encouraging students to learn a foreign language. Sadi Alhayat textbook series written for non-Arabic language learners in Iran are considered the most popular educational series in this field. This textbook has been written for all Arabic language learners all over the world, which is why the researchers have focused on this collection. The researchers have studied various elements and the most prominent criteria of world culture as well as the extent to which these cultural elements have been embedded in Sadi Al-Hayat. A mixed-method approach was adopted to tap into this research’s questions. All the 13 volumes of Sadi Al-Hayat were scrutinized and all the pictures, texts, audio files related to world culture were collected and analyzed qualitatively. The findings showed that the authors of Sadi Al-Hayat textbook series have used only 57 items which refer to world culture, including names, information about countries and cities, personality traits, sports, events as well as some general global information.