چکیده:
بهزیستی روانشناختی به کیفیت تجربهشدۀ زندگی اشاره میکند و منعکسکنندۀ عملکرد و تجربۀ روانشناختی مطلوب است. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش رفتار جامعهپسند در ارتقای بهزیستی روانشناختی دانشجویان با واسطهگری هیجانات مثبت و تعدیلگری تنظیم هیجان بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز شاغل به تحصیل در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود که 200 نفر از آنها با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری بهکمک نرمافزارهای SPSS24 و PLS-3 صورت گرفت. نتایج نشان داد رفتار جامعهپسند بر بهزیستی روانشناختی (016/0P=، 176/0= β) و هیجانات مثبت (001/0P <، 304/0= β) اثر مثبت و معنادار دارد. هیجانات مثبت ارتباط بین رفتار جامعهپسند و بهزیستی روانشناختی را واسطهگری کرد (001/0P <، 110/0= β). همچنین، اثر تعاملی ارزیابی مجدد (یکی از خردهمقیاسهای تنظیم هیجان) و رفتار جامعهپسند بر بهزیستی روانشناختی مثبت و معنادار بود (001/0P <، 203/0= β). رفتار جامعهپسند در کنار راهبردهای انطباقی تنظیم هیجان بهواسطۀ ایجاد هیجانات مثبت در دانشجویان، بهزیستی روانشناختی آنها را تسهیل میکند؛ بنابراین، پیامدهای مثبت رفتار جامعهپسند علاوه بر آن که دیگران را تحت تاثیر قرار میدهد، بر شخص فاعل نیز اثر میگذارد هرچند شخص فاعل چنین انتظاری نداشته باشد.
Psychological well-being refers to the experienced quality of life and reflects the desired psychological performance and experience. The purpose of this study was to investigate the role of the prosocial behavior on improving the psychological well-being of university students by mediating role of positive emotions and moderating role of emotion regulation. The statistical population of the study included all students of Shahid Chamran University of Ahvaz studying in 2021-2022, 200 of whom were selected using the multi-stage cluster sampling. The data was analyzed based on the structural equation modeling method in SPSS24 and PLS3. The results revealed that the prosocial behavior has a positive and meaningful effect on the psychological well-being (β= 0.176 and P= 0.016) and on the positive emotions (β = 0.304 and P ). The positive emotions mediated the relationship between the prosocial behavior and the psychological well-being (β = 0.110 and P ). Moreover, the interactive effect of cognitive reappraisal (one of the emotion regulation subscales) and prosocial behavior on the psychological well-being was positive and meaningful (β = 0.203 and P