چکیده:
اقتصادهای دانشبنیان امروزی، بیش از هز زمان در گذشته نیازمند مدیریت و ارزشگذاری منسجم دانش خود به عنوان یک دارایی مولد مزیت رقابتی می باشند. این مهم در خط مشی و سیاست های علمی و فناوری کشور نیز به خوبی منعکس گردیده و ضرورت وجود الگویی منسجم به منظور سنجش این دارایی های دانش کشور محسوس است. بر پایه این نیاز، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگو برای سنجش دارایی دانش ملی انجام گرفته با رویکرد انسجامبخشی به مدیریت دانش در راستای سیاستهای علم و فناوری کشور انجام گرفته است. این پژوهش از نوع اکتشافی است و به صورت کیفی انجام شده است. به منظور انجام این تحقیق، پس از انجام مطالعات کتابخانهای با استفاده از مطالعه هدفمند، ادبیات مرتبط با موضوع دارایی دانش، ابهامات و تناقضات موجود در پیشینه موضوع در خصوص تعریف مفهوم دارایی دانش و روشها و رویکردهای اندازهگیری آن شناسایی گردید و بر اساس آن، مصاحبهای نیمهساختاریافته طراحی و با 17خبره در کشور که دارای آثار علمی قابل توجه در ارتباط با موضوع تحقیق، و یا سوابق اجرایی یا پژوهشی در طرحهای دانشگاهی و سوابق تدریس و هدایت پروژه های تحقیقاتی بودهاند، صورت پذیرفت. دادههای کیفی حاصل از مصاحبهها به روش تحلیل تم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. . حاصل مدلی برای سنجش دارایی دانش ملی شامل چهار بعد محیط، زیرساخت، برونداد و سرمایه انسانی است. مدل ارائه شده در این تحقیق امکان سنجش دارایی دانش بر حسب ارزش نقدی دارا است و ابزاری را برای سنجش دارایی دانش ملی ارائه می دهد.
The present study aimed to design a model for measuring national knowledge assets with the approach to coherent knowledge management in line with the country's science and technology policies. This research is exploratory and has been carried out qualitatively. In order to conduct this research, after conducting library studies using purposive study, the literature related to the subject of knowledge assets, ambiguities and contradictions in the background of the subject regarding the definition of the concept of knowledge assets and methods and approaches to measure it are identified. Based on that, semi-structured interviews were designed with 17 experts in the country who have significant scientific works related to the subject of research, or executive or research background in academic projects and teaching and leading research projects were held. The qualitative data obtained from the interviews were analyzed using theme analysis method. The findings of this research is a model for measuring national knowledge assets including four dimensions of environment, infrastructure, output and human capital. The model presented in this research can be used to measure knowledge assets in terms of cash value in the public and private sectors and provides a tool for measuring national knowledge assets.