چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی برازش رابطه بین ذهنآگاهی و تفکر مثبت با میانجیگری تنظیم هیجانی و شفقت خود در دانشجویان انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاههای شهر قزوین بود که از میان آنها 200 دانشجو با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. شرکتکنندگان در این مطالعه به چهار مقیاس پنجوجهی ذهنآگاهی بایر و همکاران، افکار خود آیند مثبت اینگرام و ویسنیکی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران و شفقت خود نف پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل مسیر تحلیل شدند. نتایج شاخصهای برازندگی حاکی از برازش مدل پیشنهادی بود. ضرایب مسیرهای مدل پیشنهادی نشان داد که بین ذهنآگاهی و تنظیم شناختی هیجان، بین ذهنآگاهی و تفکر مثبت، بین ذهنآگاهی و شفقت خود رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. همچنین بین دو متغیر ذهنآگاهی و تفکر مثبت با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان و شفقت خود نیز رابطه مثبت معنیدار وجود دارد. یافتههای پژوهش نشانگر اهمیت ذهنآگاهی بهعنوان یکی از ویژگیها و مهارتهای روانشناختی بر تفکر مثبت دانشجویان با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان و شفقت خود بود.
The aim of this study was to evaluate the fit of the model of the relationship between mindfulness and positive thinking through the mediation of emotional regulation and self-compassion in students. The study population included all students studying in Qazvin universities, from which 200 students were selected using the available sampling method. Participants in the study responded to four scales include the Five Facet Mindfulness Questionnaire: Bayer et al, Automatic thoughts Questionnaire- positive: Ingram and Wisnicky, cognitive emotion regulation Questionnaire: Garnefski et al and Self-Compassion Questionnaire: Nef. Data were analyzed using structural equation modeling. The results of fitness indices indicated the fit of the proposed model. The path coefficients of the proposed model showed that there was a positive and significant relationship between mindfulness and cognitive emotion regulation, between mindfulness and positive thinking, between mindfulness and self-compassion