چکیده:
از جمله رویکردهای پژوهشی که به بررسی و تحلیل نشانهها و درک معناهای پنهان در آنها میپردازد، نشانهشناسی است. از این منظر، برای تحلیل پدیدههای اجتماعی که به خودی خود معنا پیدا نمیکنند، باید به ساختار فرهنگی و شبکهی معانیای که در آن قرار دارند، توجّه کرد. پییر گیرو، نشانههای اجتماعی را در دو حوزهی اصلی هویت و آداب معاشرت قابل بررسی میداند. این پژوهش که به روش توصیفی ـ تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانهای نوشته شدهاست، میکوشد با تکیه بر نظریهی پییر گیرو و با رویکرد نشانهشناسی اجتماعی، نوع و چگونگی نمود نشانههای اجتماعی موجود در فضای رمان کولی کنار آتش را تحلیل و بررسی کند. نتایج این مقاله نشان میدهد روانیپور در رمان کولی کنار آتش، نویسندهای است که با بهرهگیری از نشانههای فراوان، دغدغهی مسائل اجتماعی و علیالخصوص دغدغهی مشکلات و رنجهای زنانی را دارد که در بند عقاید واپسگرایانه گرفتار شدهاند. بهرهگیری چشمگیر نویسنده از نشانههایی چون یونیفورمهای گروه-های شغلی، آیینهای قبیلهای، عقاید خرافی و واپسگرایانه و جنبشهای عدالتخواهانه که بهعنوان مهمترین نشانهها برای بیان اعتراض نویسنده به مسائل اجتماعی بهکار رفتهاند، در کنار روشهای گوناگون اطوارپژوهی و ارتباط غیرکلامی (چون لحن، پوشاک و ...) برای بازتابانیدنِ واقعیتهای تلخ جامعه و بیان هدفهای خاص در قالب توصیف زندگی «آینه» قابل توجّه است. برای مثال، نویسنده در ذیل مؤلفهی «یونیفورم» و در بحث و مؤلفهی نشانهشناختی «گروه-های شغلی»، بهشکل مطلوبی توانسته به نابرابری شغلی زنان و مردان در میان قبایل کولی اشاره کند؛ اینکه در قبایل کولی اگرچه مسئولیتهای مهم به عهدهی زنان است، با اینحال، حق تصمیمگیری ندارند و از آنها بهعنوان ابزاری برای کسب درآمد استفاده میشود. یا در بحث مؤلفهی نشانهشناختی «رسوم قبیلهای» در قبایل کولی، درسخواندن جایگاهی ندارد و بر مبنای قانون قافله، خانه و کاشانه برای کوچنشینها ممنوع است، اسکان معنایی ندارد و دختران کولی در امر ازدواج، حق انتخاب ندارند. همچنین در یک برآیند کلی از این رمان، میتوان دریافت که عواملی مانند: شخصیتها، نوع پوشاک، زبان و لحن، مکانها و در مجموع سبک زندگی روند تکاملی دارند. همزمان با ترقی شخصیت آینه، دیگر عناصر داستان هم یک سیر صعودی را طی میکنند.
Semiotics is one of the research approaches that examines and analyzes the signs and understands the meanings hidden in them. Semiotics is referred to as an interdisciplinary science; Because its scope of study is so wide, it encompasses any kind of communication, and anything that implies anything else is within its realm. Since Persian literary texts, including novels, have always been exposed to different readings, using this approach can lead to a better understanding of the texts. This research, which is written in a descriptive-analytical method and based on library sources, tries to rely on the consistent theory of Giro and the approach of social semiotics, which is an important subset of the sign. It is cognitive, to analyze the type and manner of manifestation of social signs in the space of the gypsy novel by the fire. The results of this article show that Ravanipour in the novel Gypsy by the Fire is a writer who uses many symptoms, concerns about social issues and especially concerns about problems and suffering. Has women who are trapped in reactionary beliefs. The most prominent components of this novel, which fall into the category of obsessive-compulsive disorder, are: uniforms, occupational groups, tribal mirrors, superstitious and reactionary beliefs, and movements. Justice, which have been used as the most important signs to express the author's objection to social issues. The social cues in the novel are the author's objection to the prevailing situation in societies that ignore women's rights. But due to the restrictions that prevail in this society, they are indirectly mentioned in the form of signs.Semiotics is one of the research approaches that examines and analyzes the signs and understands the meanings hidden in them. Semiotics is referred to as an interdisciplinary science; Because its scope of study is so wide, it encompasses any kind of communication, and anything that implies anything else is within its realm. Since Persian literary texts, including novels, have always been exposed to different readings, using this approach can lead to a better understanding of the texts.