چکیده:
فرهنگیان همیشه بهعنوان اقشار تأثیرگذار در مسائل اجتماعی مطرح بودهاند. حضور فرهنگیان در دوران هشت سال دفاع مقدس یکی از عرصههای حضور فعال و گسترده آنها بوده است. در پژوهش حاضر تجارب زیسته رزمندگان فرهنگی جنگ تحمیلی استان خراسان جنوبی از حضور در هشت سال دفاع مقدس به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی بررسی شد. با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند از نوع معیار استفاده شد که با مصاحبه عمیق 10 نفر، دادههای اخذشده به اشباع رسید. دادههای حاصل از تجارب زیسته رزمندگان دفاع مقدس به روش هفت مرحلهای کُلایزی (2002) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند و از نرمافزار MAXQDA11 بهعنوان ابزار تحلیل دادهها پژوهش استفاده شد. یافتههای حاصل از تجارب زیسته رزمندگان فرهنگی دفاع مقدس در 6 مضمون اصلی «علت حضور»، «پیامدهای جنگ»، «نقش امام خمینی (ره)»، «نقش فرهنگیان و دانشآموزان»، «رسالت مجتمع رزمندگان» و «نقش بانوان فرهنگی» دستهبندی شد. بهطورکلی یافتهها نشان میدهد که رزمندگان فرهنگی نقش مثبت و تأثیرگذاری در ابعاد مختلف در دوران هشت سال دفاع مقدس داشتند. میتوان از یافتههای پژوهش نتیجه گرفت که رزمندگان با داشتن انگیزهای ارزشمند در جنگ حضور پیدا کرده و با بهرهگیری از تخصص شغلی در راستای امر آموزش و تربیت در داخل و خارج جبهه گامهای اساسی را برداشتهاند و همچنین رزمندگان و بانوان فرهنگی در حوزه پشتیبانی و مسائل بهداشتی و درمانی در این دوران نقشآفرینی کردهاند.
Teachers have always been prominent as influential strata in social issues. The presence of educators during the eight years of sacred defense has been one of the areas of their active and widespread presence.In the present study, the lived experiences of the teacher-warriors of the South Khorasan of participating in the eight years of sacred defense were investigated in a qualitative and phenomenological way. According to the nature of the research, the purposeful sampling method of criterion type was used, and with the in-depth interview of 10 people, the obtained data reached saturation. The data obtained from the lived experiences of the warriors of the sacred Defense were analyzed using the seven-step method of Colaizzi (2002) and MAXQDA11 software was used as a research data analysis tool. Findings from the lived experiences of the teacher-warriors of the sacred Defense were categorized in 6 main themes: "Reason of presence", "Consequences of war", "Role of Imam Khomeini (God bless him)", "Role of teachers and students", "Complex of warriors' mission" and "Role of femail teachers". In general, the findings show that teacher-warriors played a positive and influential role in different dimensions during the eight years of sacred defense.
خلاصه ماشینی:
مقدمه يکي از رادادهاي با اهميت ، هويت ساز و فتاموش ناشدني تاريخ معاصت ايت ان که يادآور رشادتهاي اي ارگتانِ فتزندان اين متزوبوم بوده و الهامبخش ارزشهاي والي دي(ي و االقي و نمايانگت سبکهاي بي بديل رزم و حماسه سازي و عتضه الگوي گامعي بتاي پيت وي از گلوههاي عملي فته( اسلمي در رفتار و عملکتد پاکتتين و مقاومتتين نسل از انسانهاي مسمن و مشتاق گهاد درراه ادا مي باشد، دفاع مقدس ملت ايت ان است )کتيمي مله، ٢٢٣٣ .
به دليل داالت و پشتيباني قدرتهاي بزرگ و بتاي از رژيم هاي عتبي م(طقه الي،فارس از رژيم بع ي عتاق از روزهاي آغازين گ( ، ماهيت بين المللي اين گ( ، بهمتاتب از بسياري از گ( هاي کشورهاي گهان بيشتت بوده است و اين گ( که به مدت هشت سال بهاور انجاميد، يکي از کمسابقهتتين و است (اييتتين گ( ها در حوزه گهاني بود )گمالي ، ٢٢٣٩ و نطاق پورنوري، شاهقليان قهفتاي، ٢٩٢٢ .
بهاورکلي هماناور که اين پژوهشها نشان ميدهد در حوزه بترسي تجارب زيسته رزم(دگان فته(گي در دوران هشت سال دفاع مقدس پژوهشي صورت نگتفته است.
در تبيين اين مضمون اين اور ميتوان بيان داشت که از نگاه رزم(دگان علتهاي مختلفي باع حضور آنها در دوران هشت سال دفاع مقدس شده است.
در تبيين اين يافته اين اور ميتوان بيان داشت که رزم(دگان حاضت در هشت سال دفاع مقدس به اين تجتبه رسيده بودند که حضور رزم(دگان در گ( و افتادي که در پشتصح(ه نقش پشتيباني را داشت(د، باع ايجاد همدلي و همبستگي بين رزم(دگان و متدم گامعه شده است و از سوي ديگت آنها بت اين اعتقاد هست(د که گ( باع شد که بتاي از افتاد که شايد نخبگان گامعه بودند، به شهادت نائل شوند.