چکیده:
زیبایی در فلسفۀ افلاطون به مثابۀ یک مفهوم بنیادین از جهت خاستگاه، ماهیت، ظهور و نحوۀ ادراک آن مورد توجه واقع شدهاست. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی، و با ابتنا بر مهمترین رسالات افلاطون در باب زیبایی، همچون فایدروس و مهمانی؛ و نیز با بررسی شیوۀ دیالکتیک وجودی-عقلانی مطرحشده در رسالۀ جمهوری، در صدد است امکان تلقی مساوقت ایدۀ وجود و زیبایی؛ و سنخیت دیالکتیک وجودی- عقلانی و ادراک زیبایی را در فلسفۀ افلاطون مورد بررسی قرار دهد. از جملۀ یافتههای پژوهش این است که در فلسفۀ افلاطون، ادراک زیبایی محسوس نقطۀ آغاز دیالکتیک وجودی- عقلانی نفس؛ موجب استحالۀ وجودی- معرفتی و زمینۀ عروج و فرارفتن نفس از مرتبۀ وجودی معین به مرتبۀ وجودی بالاتراست که در نهایت به دیدار و تحقق معرفت مثال خیر منجر میشود. در فلسفۀ افلاطون ادراک زیبایی در مراتب فرارونده از محسوس به معقول، به مثابۀ یک کنش وجودی با ارتقای وجودی-معرفتی نفس مساوق است.
Beauty as a fundamental concept has been considered by Plato in terms of its origin, nature, manifestation and perception. This paper, using a descriptive-analytical method, based on Plato's most important treatises on Beauty, such as Phaedrus and the Party; also, by examining the existential- intellectual dialectics presented in the Republican treatise, seeks the possibility of considering the coexistence of Existence and Beauty; and to examine the similarity of existential dialectics and the perception of beauty in Plato's philosophy. As conclusions, in Plato's philosophy, the perception of perceptible beauty is the starting point of existential- intellectual dialectics; causes existential- epistemological transformation, and is the base of the ascension of the soul to a higher existential level than its own, which ultimately leads to "Visit" and realization of the Good. In Plato's philosophy, the perception of beauty as an existential action is equivalent to the psychic promotion based on intellectual and epistemological evolution.