چکیده:
نقشهای مدیر می تواند در زمینه های ایجاد روحیه در بین کارکنان، رشد کارکنان، حل مشکلات، حل تعارضات، تخصیص متناسب منابع، دستیابی به اطلاعات لازم، ارتباط با زیردستان، شفاف سازی، درک مسئولیت ها و... باشد. هدف از پژوهش حاضر مطالعه پدیدارشناسانه نقش های راهبردی و سیاست-گذارانه مدیران در بانکهای شهر اصفهان می باشد. این پژوهش از لحاظ ماهیت دادهها در زمره تحقیقات کیفی قرار میگیرند. تحلیل دادهها به شیوه کیفی و پدیدارشناسی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، مدیران شاغل در بانکهای شهر اصفهان میباشند. حجم نمونه به تعداد 13 نفر انتخاب شدند که روش نمونه گیری به شیوه گلوله برفی می باشد. تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها و مطالعات نظری و ادبیات تحقیق از طریق کدگذاریهای اولیه، ثانویه صورت گرفته است. این کار منجر به مفهومپردازی و مقوله پردازی گردید. نتایج نشان داد در مجموع 201 کد اولیه از 13 مصاحبه برای بانک های مختلف استخراج شد و بر مبنای آن 120 مفهوم اولیه به دست آمد و در مفهوم سازی بعدی 48 مفهوم برای بانک استخراج و مقولات نقش مدیران شامل 17 مقوله(ارائه نوآوری بهره بردارانه، ارائه نوآوری اکتشافی، توجه به عوامل بیرونی، توجه به عوامل درونی، تقویت شایستگی های مدیریتی، تقویت منابع انسانی، توسعه عوامل ساختاری، توسعه عوامل فرهنگی، بهینه سازی خصوصیات کارکنان، توجه به شرایط مداخلهای، ائتلاف پذیری، تقویت استراتژی موازنه، ارائه ساختارهای پیچیده، توجه به بازار، سودآوری، توجه به رشد دائمی و سیاستگذاری راهبردی ) می باشد.
The roles of the manager can be in the areas of creating morale among employees, staff growth, problem solving, conflict resolution, appropriate allocation of resources, access to necessary information, communication with subordinates, transparency, understanding of responsibilities and .... The purpose of this study is a phenomenological study of the roles of managers in banks in Isfahan. This study is a qualitative research in terms of the nature of the data. Data analysis has been done qualitatively and phenomenologically. The statistical population of this study is managers working in banks in Isfahan. The sample size was 13 people who were selected by snowball sampling method. Data were analyzed from interviews and theoretical studies and research literature through primary and secondary coding. This led to conceptualization and categorization. The results showed that a total of 201 initial codes were extracted from 13 interviews for different banks and based on that, 100 initial concepts were obtained. Presenting exploratory innovation, paying attention to external factors, paying attention to internal factors, strengthening managerial competencies, strengthening human resources, developing structural factors, developing cultural factors, optimizing staff characteristics, paying attention to intervention conditions, alliance, strengthening balancing strategy, presenting Complex structures, attention to the market, profitability and attention to constant growth).