چکیده:
زمینه : درک واکنش های رفتاری بازدید کنندگان برای مدیران گردشگری در صنعت توریسم بسیار مهم است. مقاله تأثیر عوامل بازاریابی داستان سرایی و درگیری سفر را بر قصد رفتاری گردشگران در انتخاب مقصد توریستی (خراسان رضوی) بررسی نموده است. روش ها : برای شناسایی عوامل بازاریابی داستان سرایی و درگیری ذهنی سفر بر قصد رفتاری گردشگران برای بازدید از خراسان رضوی ، با تهیه پرسشنامه ای با (51) گویه تهیه و بین 420 نفر از گردشگران به صورت غیر تصادفی در دسترس توزیع گردید و 385 پرسشنامه، که کامل و قابل تحلیل بودند ، مورد استفاده قرار گرفت.پس از گرد آوری داده ها به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات و یافته های پژوهش از بررسی سوالات و فرضیه های آن در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است.در سطح آمار استنباطی از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای Smart PLS ,SPSS 21مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته های پژوهش: نشان می دهد که بازاریابی داستان سرایی بر درگیری ذهنی سفر در ایجاد قصد رفتاری گردشگران در انتخاب مقصد توریستی(خراسان رضوی) تاثیر معناداری دارند.
Background: Understanding the behavioral reactions of visitors is crucial for tourist managers in the tourism industry. Objectives: The present article is the effect of storytelling marketing factors and travel involvement on the tourist behavioral intentions in choosing a tourist destination (Khorasan Razavi). Methods: To identify the marketing factors of storytelling on behavioral intentions of tourists to visit Khorasan Razavi, by preparing a questionnaire with (51) items, among 420 tourists as available non-randomly distributed and 385 questionnaires, were used. Data to analyze research information and findings from examining questions and hypotheses at two levels of descriptive statistics and inferential statistics is used. At the level of descriptive statistics, indicators such as frequency distribution tables, and at the level of inferential statistics, the method of structural equations using soft-wares of (Smart PLS), and (SPSS 21) were analyzed.Finding: The results shows, storytelling marketing has a significant effect on the mental involvement of travel in creating behavioral intention of tourists in choosing a tourist destination (Khorasan Razavi ). religious, historical and epic stories have the highest effect .