چکیده:
هدف از تحقیق حاضر شناسایی عوامل اثرگذار واثرپذیر بر تامین بدهی برای مؤسسات مالی و بانکها درقالب تامین مالی جمعی با روشفازی(Fuzzy DEMATEL) که به منظور ایجاد مدلی برای دستیابی وایجاد بسترهای لازم در جهت تامین مالی جمعی میباشد. تأمین بدهی به عمل وام گرفتن-وام از شرکتها و سرمایهگذاران ازطریق استفاده از اوراققرضه، بانکها یا موسسات مالی به منظور پشتیبانی از فعالیتهای تجاری و کسبوکار مربوط به آن گفته میشود. متدولوژی موردنظر دراین پژوهش تکنیک فازی است. که در آن از روش تصمیمگیری چند شاخصه(MADM) استفاده که با استفاده ازنظرات خبرگان موضوع و مصاحبه با10 نفر از خبرگان در این حوزه و بااستفاده ازروش گلوله برفی تا رسیدن به مرحله اشباع نظری در جهت شناسایی عوامل اثرگذار در تدوین الگوی تامین مالی جمعی و استفاده از کدگذارهای باز، محوری و انتخابی پرداخته شده است.نتایج حاصل از اینپژوهش در پایان منجربه شناسایی عوامل اثرپذیر و اثرگذار در تامین مالی جمعی خواهد شدکه این عوامل عبارتند از: قانونگرایی، فرهنگسازی، تامین اعتبار، ارتباطات جمعی، تجارت الکترونیک و اعتمادسازی میباشند. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش میتوان گفت که بدون توجه به عوامل اثرپذیر واثرگذار تامین مالی جمعی برای تامین بدهی در موسسات مالی وبانکها در جهت رشد این موضوع بامشکل روبرو میگردد.
The purpose of this research is to identify the effective factors on the debt financing of the financial institutions and banks in the form of the crowdfunding using Fuzzy DEMATEL to propose a model for obtaining the essential conditions for crowdfunding. Debt financing is borrowing money from companies and investors through bonds, banks or financial institutions to support related business activities. The research methodology is fuzzy technique, in which multi-criteria decision method (MADM) is used. The opinions of the experts and interviews with ten related experts and the snowball method have been used to reach the theoretical saturation stage in order to identify the factors affecting the development of crowdfunding model and also open, axial and optional coding has been considered. The results depicted identification of the influential factors in crowdfunding including legalism, culture building, funding, collective communication, e-commerce and trust building. According to the results of the study, it can be concluded that this issue is difficult regardless of the effective factors of crowdfunding to finance debt in financial institutions and banks in order to grow.
خلاصه ماشینی:
در يک طرف اين تعامل ، مجموعه اي از فرصت هاي سرمايه گذاري در قالب ايده يا يروژه وجود دارد که توسط کارآفرينان معرفي ميشود و از جمع درخواست ميکنند تا براي تامين مالي مشارکت کنند.
٥٧١٤٢٩ ١٧ همانگونه که در جدول شماره ٢ مشاهده ميشود با استفاده از روش دلفي فازي و توزيع پرسشنامه در سه مرحله نظرات خبرگان را در زمينه با اهميت بودن شاخص هاي تامين بدهي براي موسسات مالي و بانک ها در غالب تامين مالي جمعي و اجماع خبرگان ، و اولويت بندي شاخص هاي پژوهش بررسي شد و در نهايت و با توجه به قانون بهينه پاره تو ٢٠-٨٠ عواملي که بيشترين امتياز را داشته اند (٢٠ درصد بالا) را به عنوان عوامل اثرگذار شناسايي شده و به بررسي روابط علي و معلولي متغيرهاي پژوهش با استفاده از روش فازي پرداخته شده است .
(2019), “Effect of debt financing on firm performance: a study on non-financial sector of Pakistan”, Open Journal of Economics and Commerce, Vol. 2 No. 1, pp.
A Systematic Review of the Field of Debt Financing, Covenant Journal of Entrepreneurship (CJoE) Vol. 2 No .
Technol Forecast Soc 141:98–106 يادداشت ها : 1 Freedman et al 2 crowd funding 3 Sluga 4 Chaldeos 5 Turvey 6 Omoshagba & Zubairu 7 Ključnikov & Belás 8 Kraemer-Eis & Lang 9 Bratton 10 Coleman et al 11 Plummer et al 12 De Mooij & Keen 13 Allen 14 De Marco & Mangano 15 Du et al 16 Web 17 Alexa Böckel et al 18 Alexa Böckel et al 19 Snyder et al 20 Vasileiadou et al 21 Vismara 22 Nazir and Khalid 23 Aziz and Abbas